Industry Wire

Geplaatst door Snap

Scan bankbiljet en doneer direct via Snapchat aan solidariteitsfonds WHO

Snap presenteert een speciale AR-lens waarmee gebruikers van Snapchat een directe donatie kunnen doen aan de World Health Organization (WHO). Door een bankbiljet voor de lens te houden krijgen Snapchatters te zien wat een donatie aan de WHO zou kunnen opleveren. De lens werkt met verschillende valuta, van euro’s, dollars en ponden tot rupee’s en dirham’s. Door op de ‘Donate now’-button te klikken, worden Snapchatters direct doorverwezen naar de speciale donatiepagina van het ‘COVID-19 Solidarity Response Fund’ van de WHO.  

Met de AR-technologie van Snap kunnen gebruikers dagelijkse voorwerpen scannen via de camera van hun smartphone. Door briefgeld te scannen met de speciale lens, die zowel via de lens-carrousel als een Snapcode te vinden is, krijgt een gebruiker op een visuele manier te zien wat het resultaat kan zijn van een donatie aan het solidariteitsfonds. Denk hierbij aan een afbeelding van een microscoop (onderzoek) of een ziekenhuis (hulp voor zorgverleners en patiënten). Het WHO-fonds ondersteunt onderzoek naar het virus en de verspreiding ervan, helpt bij directe zorg aan getroffenen, zorgt voor essentiële hulpmiddelen voor eerstelijns zorgverleners en versnelt initiatieven voor de ontwikkeling van testen, vaccins en behandelingen.

Snapchat en COVID-19

Snap probeert gebruikers op verschillende manieren tegemoet te komen tijdens COVID-19:

  • Toegang tot informatie. Snap wil dat gebruikers toegang krijgen tot het laatste nieuws en informatie over COVID-19 vanuit erkende en betrouwbare bronnen. De WHO verstuurt regelmatig updates naar gebruikers, er zijn meer 40 uitgevers wereldwijd aangesloten en Snap is bezig met het maken van afspraken met nieuwe redactionele partners. Ook het nieuwsteam van Snap focust op COVID-19. De Q&A-sessies met medische experts via Discover zijn hier een goed voorbeeld van. Tot nu toe zijn er meer dan 445 Discover-stories en -shows gepubliceerd over COVID-19. Meer dan 68 miljoen Snapchatters wereldwijd hebben content over het virus bekeken.
  • Aanbieden van creatieve tools. Snapchatters kunnen gebruik maken van allerlei creatieve tools om veiligheidstips te delen met vrienden en familie. Denk hierbij aan een nieuwe ‘mythbusting game’ gebaseerd op de richtlijnen van de WHO, een internationaal uitgerolde AR-lens in samenwerking met de WHO die gebruikers in staat stelt om tips op een visuele manier uit te wisselen, Bitmoji met belangrijke gezondheids- en veiligheidsboodschappen en nieuwe functies voor Zenly.
  • Ondersteuning bij angst, depressie of stress. Voor gebruikers die angst, depressie of stress ervaren heeft Snap de functie ‘Here For You’ sneller dan geplanned beschikbaar gemaakt. Als Snapchatter zoeken op bepaalde termen, zoals ‘zelfmoord’, ‘depressie’ of ‘pesten’, worden ze gewezen op content aangeboden door (lokale) expertorganisaties. Voor het nieuwe coronavirus is een sectie toegevoegd, die is bedoeld voor gebruikers met angsten gerelateerd aan COVID-19. De (Engelstalige) content wordt gemaakt door WHO, CDC, Ad Council en Crisis Text Line.

Meer gebruikers voor Snapchat tijdens COVID-19

Het versturen van berichten via Snapchat is de afgelopen maand enorm gestegen. Het gebruik overtreft de typische pieken tijden Kerstmis en andere feestdagen. Deze groei komt voornamelijk door het toegenomen aantal berichten naar topcontacten (‘Best Friends’). Ook de opties voor video- en spraakbellen worden vaker gebruikt (een toename van 50 procent ten opzichte van eind februari). Het versturen van berichten naar groepchats en het aantal actieve gebruikers is nog nooit zo hoog geweest.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht