Geplaatst door Scanfie

Scanfie – Afhaal en bezorgen: een reddingsboei voor horecaondernemers tijdens een gedeeltelijke lockdown

Voor veel horecaondernemers écht de genadeklap’ luidde de kop in het het AD op 13 oktober 2020. Door de eerste lockdown van het jaar ging Scanfie omdenken. Daar waar haar software initieel als op locatie bestelapplicatie diende, werd het oprichters Gerard en Marius gauw duidelijk dat de horecaondernemer nieuwe behoeften in tijden van crisis hadden.

De ondernemers uit Brabant besloten met hun oplossing de vertrouwde gemoedelijkheid van hun vaste restaurants en café te gaan redden. Zo werd er overnacht een toevoeging aan het product gedaan: horeca afhaal. Met deze iteratie bieden ze horecaondernemers laagdrempelig de mogelijkheid hun nabije klanten te blijven bedienen. Naast het bedienen van 50 HEMA ondernemers (hemabroodjes.nl), schiet de afhaal- en bezorgoplossing een breed scala aan andere lokale horecahelden te hulp.

Marius van Scanfie: “Ons platform tovert jouw horeca onderneming in no-time om in een afhaal concept. We noemen het magisch omdat we merken dat onze horecaklanten vaak nog in hun conversatieve werkwijzen zitten als ze bij ons aankloppen en onze techniek dan ineens operaties digitaal mogelijk maakt. Zo hoorden we van één van onze klanten dat onze software hun redding was doordat zij heel snel afhaal konden aanbieden. Nou zijn we niet zo van de zelfpromotie, maar wel zijn we zo trots als een pauw dat we ons oorspronkelijk doel toch aan het realiseren zijn.”

Huidige corona regels horeca
● Horecagelegenheden (inclusief coffeeshops) sluiten vanaf 14 oktober 22.00 uur hun deuren.
● De volgende uitzonderingen zijn van toepassing: afhalen en bezorgen (na 20.00 uur geen verkoop van alcohol en softdrugs), hotels voor daar verblijvende gasten, uitvaartcentra en eet- en drinkgelegenheden op vliegvelden na de security check.
● In restaurants, cafés en op het terras, binnen en buiten, houden gasten altijd 1,5 meter afstand tot elkaar (tenzij ze uit 1 huishouden komen)
● Bij het afhalen van eten en drinken vindt geen gezondheidscheck plaats en zijn reserveren, een vaste zitplaats en het registreren van contactgegevens niet nodig.
● Ter plekke iets eten of drinken is niet toegestaan.
● Het is toegestaan te bezorgen als daar een vergunning voor is, deze is leidend. Zolang het restaurant maar volledig gesloten is voor bezoekers. Alcohol mag na 20.00 uur niet meer verkocht en bezorgd worden.
● Voor zalencentra en feestlocaties (binnen én buiten) gelden dezelfde regels als voor de horeca. Per 14 oktober 2020 22.00 uur zijn deze dus gesloten.
Gerard van Scanfie: “Door de huidige corona maatregelen is het noodzakelijk de nodige aanpassingen door te voeren in je horecaonderneming, of dit nu een restaurant of snackbar is. Wellicht was afhalen en bezorgen tot voorkort niet bij jullie mogelijk, maar is dit door de uitbraak van COVID-19 inmiddels de enige mogelijkheid om nog omzet te genereren. We helpen graag bij het laagdrempelig en spoedig opzetten van een bestelwebsite voor horecaondernemers hun klanten, waarbij het ook mogelijk is om direct online af te rekenen. We denken vanzelfsprekend graag mee met de ondernemers die in een gevarenzone dreigen te komen. Daarom bieden nu een tijdelijke corona-overlevingspakket van onze oplossing. Hierdoor kun je als getroffen horecaondernemer 2020 doorkomen en maken we samen de horeca van Nederland een stukje meer future-proof.”