Van scepsis naar succes: zo creëer je draagvlak voor verandering

Amsterdam, 13 januari 2025 – Het is een verhaal zo oud als de tijd. Na wekenlang onderzoek doen en tientallen mogelijkheden bekeken en vergeleken te hebben, blijkt de nieuwe tooling na een langdurig implementatietraject niet aan de verwachtingen te voldoen. Het is geen verrassing dat medewerkers blijven vasthouden aan oude gewoontes en de nieuwe tool met scepsis ontvangen. De beloofde voordelen blijven uit en je vraagt je af waar het mis is gegaan. Verandermanagement, of change management, maakt hier een groot verschil. Het opstellen van een speciaal team binnen de organisatie, een zogenaamd Center of Excellence (CoE), is al een grote stap vooruit. Dit team is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van kennis en expertise rondom de nieuwe werkwijze. Het CoE zorgt ervoor dat medewerkers de verandering niet alleen begrijpen en deze leren te gebruiken, maar ook dat ze het nut ervan inzien en er enthousiast over worden. Met een CoE creëer je een fundament waarop medewerkers kunnen bouwen. Hierdoor zijn ze beter in staat hun werkzaamheden uit te voeren, wat uiteindelijk jouw organisatie ten goede komt. Minder verspilling van tijd, geld en middelen is het resultaat. Maar hoe pak je dit in de praktijk aan? |
|
|
|
Verandering is een continu en noodzakelijk proces. Als organisatie wil je immers vooruitgang boeken en blijven innoveren. Draagvlak creëren bij medewerkers is hierbij essentieel. Verandermanagement draait daarom niet alleen om de juiste tools en processen, maar om een gerichte aanpak die medewerkers centraal stelt. Zo bouw je een stevige basis voor duurzame veranderingen. Deze investering beloont: het creëert een werkomgeving waarin nieuwe tools succesvol worden geïmplementeerd én waarin medewerkers zich verbonden en gemotiveerd voelen om samen vooruitgang te boeken. Uiteindelijk is het de betrokkenheid van de mensen die het verschil maak voor een organisatie. |
|
Over Celonis |
© 2025 Celonis SE. Alle rechten voorbehouden. Celonis en het Celonis “droplet” logo zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Celonis SE in Duitsland en andere jurisdicties. Alle andere product- en bedrijfsnamen zijn handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken van hun respectieve eigenaars. |
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.