Industry Wire

Geplaatst door Datakeeper

Schep Vastgoedmanagers kiest voor Datakeeper

Schep Vastgoedmanagers maakt sinds 1 april gebruik van Datakeeper. Potentiële huurders kunnen daardoor veiliger, sneller en makkelijker, via de app van Datakeeper, de benodigde persoonsdata, identificatie en financiële data delen met Schep Vastgoedmanagers. Dataminimalisatie staat daarbij centraal. Datakeeper zorgt ervoor dat alleen de data die strikt noodzakelijk is, wordt aangeleverd. Zo weet de consument zeker dat hij niet te veel persoonsgegevens deelt. Datakeeper werkt met gevalideerde brondata die direct van de officiële instanties afkomstig zijn zoals inkomen van het UWV en Belastingdienst of van een NFC-document van de consument zoals paspoort, ID-kaart en rijbewijs.

Manja Barske, Teammanager Verhuur van Schep Vastgoedmanagers: “We willen het aanleveren van persoonlijke data voor potentiële huurders zo makkelijk mogelijk maken. Voor een consument is naast gemak ook de privacy en veiligheid van groot belang. Voor ons ook en we willen dat de data compleet, actueel en correct zijn en dat we AVG-proof werken. Datakeeper brengt al deze wensen bij elkaar. Datakeeper is geïntegreerd in het platform Aareon Property to Market waarmee we samenwerken.”

Jos van der Helm, Lead Business Development van Datakeeper: “We zijn blij met de keuze van Schep Vastgoedmanagers voor Datakeeper. Ze beoordelen onze app als zeer gebruiksvriendelijk, waar we trots op zijn. Bij Datakeeper streven we naar maximale eenvoud voor de consument. Dataminimalisatie is een hot topic bij vastgoedbeheerders. Aangezien dat bij ons al vanaf de start centraal staat, kunnen we ze daarbij op maat bedienen.”

Simpel via QR-code
De potentiële huurder scant de QR-code die Schep Vastgoedmanagers aanbiedt in het Aareon Property to market platform via zijn smartphone. Na het downloaden van de Datakeeper app verschijnt het datadeelverzoek van Schep vanzelf in de app. In de app geeft de consument goedkeuring voor het delen van zijn gegevens met Schep die afkomstig zijn uit betrouwbare bronnen zoals Mijn Overheid, UWV en de Belastingdienst. Dat is altijd op basis van dataminimalisatie. De consument deelt automatisch alleen de data die echt nodig zijn. Zo houdt de consument de regie dat alleen wordt gedeeld wat strikt noodzakelijk en wettelijk toegestaan is.

Strenge privacyrichtlijnen
Door deze aanpak met Datakeeper blijft de privacy van de consument gewaarborgd, en worden alleen de noodzakelijke gevoelige persoonsgegevens in een later stadium van de klantreis gedeeld. Dit zorgt niet alleen voor een efficiëntere workflow voor vastgoedmanagers, maar ook voor een verbeterde gebruikerservaring voor potentiële huurders. Met Datakeeper wordt de klantreis gestroomlijnd en wordt er tegelijkertijd voldaan aan strenge privacyrichtlijnen.

Dataminimalisatie ook voordeel bij datalek
Mocht er ooit sprake zijn van een datalek bij een organisatie waarmee een consument via Datakeeper bijvoorbeeld een ID-check heeft laten doen, dan hebben criminelen niets aan de gegevens van die consument die via Datakeeper zijn gedeeld. Er zijn namelijk maar een beperkt aantal zogenaamde datapunten gedeeld en geen hele documenten. Daarnaast wordt nooit het BSN gedeeld.

Snellere doorlooptijd door snelle controles
Datakeeper werkt alleen met brondata. Deze brondata kunnen niet worden veranderd waardoor het risico op fraude gereduceerd wordt. Brondata zijn gestandaardiseerd, compleet, actueel en correct. Menselijke checks zijn vrijwel niet meer nodig. In plaats van complete documenten met veel te veel data, deel je alleen de brondata die de ander nodig heeft. Beter voor de privacy van de consument en de vastgoedbeheerder voldoet direct ook aan de KYC eisen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht