Geplaatst door Shopware AG

Shopware onthult baanbrekende AI-innovaties tijdens de SCD: ‘AI Copilot’ openbaar gemaakt

Schöppingen/Duisburg, 25 mei 2023 – Shopware AG combineert de zware industrie op indrukwekkende wijze met software tijdens de Shopware Community Day (SCD) 2023. Het grote jaarlijkse e-commerce-evenement vond voor het eerst sinds de coronapandemie weer plaats in de stilgelegde ijzerfabriek in het landschapspark van Duisburg-Noord (Duits: Landschaftspark Duisburg-Nord). Meer dan 700 gasten waren bij de toonaangevende onthulling: Shopware brengt een e-commerce-platform op de markt met uitgebreide AI-functies en presenteert de ‘AI Copilot’: een pakket vol revolutionaire functies die de online handel naar een hoger niveau zullen tillen.

Flexibele oplossingen voor de groeiende complexiteit

In zijn boeiende lezing bood Shopware co-CEO Sebastian Hamann informatieve inzichten in de dynamische wereld van de online handel. Hij benadrukte dat de coronapandemie en de groei van de jongere generatie als consument de e-commerce voor altijd hebben veranderd. ‘Om deze complexiteit het hoofd te kunnen bieden, zijn er pragmatische oplossingen nodig. Denk daarbij aan AI-gebaseerde tools waarmee medewerkers zelf efficiënte oplossingen kunnen vinden om ervoor te zorgen dat hun bedrijven aan de top blijven of komen’, aldus Hamann.
AI in de e-commerce — de volgende grote revolutie
Shopware-oprichter en co-CEO Stefan Hamann liet het publiek versteld staan met zijn visie op een AI-gebaseerde e-commerce-toekomst. ‘Kunstmatige intelligentie heeft het potentieel om voor de volgende grote revolutie te zorgen en verkopers tot ‘super merchants’ te maken als zij hun processen aan de hand daarvan stroomlijnen, kosten besparen en een gepersonaliseerde merkidentiteit creëren’, vertelde Hamann.

Tijdens de Community Day presenteerde Shopware een aantal AI-functies van de ‘AI Copilot’ die continu uitgebreid zullen worden. Tot de functies behoren:
• AI generated product review summary
Aan de hand van deze functie kunnen verkopers een samenvatting genereren van alle beoordelingen over een product. Deze samenvatting kunnen zij dan op de productpagina plaatsen, waardoor klanten bij het maken van een aankoopbeslissing meteen waardevolle feedback hebben zonder alle afzonderlijke evaluaties te moeten lezen.
• Image keyword assistant
Deze keyword-assistent analyseert de geüploade afbeeldingen en bepaalt daarvoor de keywords.
• AI generated content for Shopping Experiences
Met de AI-tekstfunctie voor avonturenwerelden kunnen verkopers verschillende soorten tekst opstellen, deze op spelfouten controleren en in elke taal laten vertalen.
• Custom checkout message
Nadat klanten iets gekocht hebben, kunnen verkopers hen een bericht sturen dat aan de hand van hun winkelmandje gepersonaliseerd is. Dit kan voor meer klantloyaliteit zorgen.
• AI-based customer classification
Aan de hand van de bestelgeschiedenis van klanten genereert AI labels voor klanten die vervolgens als tags gebruikt worden voor bijvoorbeeld marketingmails.
• AI-generated product properties
AI stelt automatisch producteigenschappen voor aan de hand van de productbeschrijving.
• AI-based translation for reviews
Met behulp van deze functie kunnen productbeoordelingen worden vertaald. Zo kunnen ook klanten in het buitenland ze meteen begrijpen.
• AI export assistant
Met behulp van de AI export-assistent kunnen verkopers bepaalde gegevens met slechts één commando vanuit het winkelsysteem naar een *.csv-bestand exporteren.
Een enorme verscheidenheid aan onderwerpen en experts van over de hele wereld

Het publiek in Duisburg werd een uitgebreid scala aan e-commerce-onderwerpen geboden. De lezingen werden gegeven door topexperts uit de branche, zoals Cassie Kozyrkov (Google), Tea Thaning (Trendbüro), Manon Dave (Mindvalley) en Tina Müller, topmanager en bestuurslid van Shopware. Er werd van alles behandeld: denk daarbij aan AI, Machine Learning, B2B en personalisatie in de online handel, maar er werden ook indrukwekkende casussen besproken.
Democratisering van AI: efficiëntie, waardeschepping en open-source voor de middenklasse

Voor Shopware is het belangrijk dat AI-oplossingen niet alleen beschikbaar zijn voor de grote spelers op de markt, maar ook voor de middenklasse. Daarom bouwt Shopware als open commerce-oplossing op een enorm netwerk van partners, klanten en ontwikkelaars, wat enorm bijdraagt aan het succes van het platform. Door AI-technologieën op te nemen in haar platform kunnen allerlei soorten bedrijven, groot en klein, dankzij Shopware profiteren van de enorme kansen op het gebied van efficiëntie en waardeschepping.
Dankzij de nauwe samenwerking met het community-netwerk en de open-source-principes kunnen er samen AI-oplossingen ontwikkeld en uitgetest worden. Dankzij deze synergie kan de online handel voor iedereen op de lange termijn revolutionair veranderd worden. Het effent de weg voor een nog efficiëntere e-commerce, waarbij ook de middenklasse een belangrijke rol speelt.

Netwerken in een ontspannen sfeer

Sinds de eerste Shopware Community Day in 2011 heeft de jaarlijks terugkerende SCD zich voor de wereldwijde e-commerce-community gevestigd als belangrijk evenement om te kunnen netwerken. Dit jaar werd het evenement twee dagen gehouden. Op 24 mei vond de Developer Day plaats met technisch gerichte inhoud speciaal voor ontwikkelaars. Op 25 mei werd de Merchant Day gehouden voor e-commerce-enthousiastelingen, pioniers en experts.

Het publiek was dol op de aftershow-party’s na afloop van het dagprogramma, omdat dit de perfect gelegenheid was om in een informele sfeer met anderen te spreken en nieuwe contacten te leggen.

Alle digitale content van de SCD wordt binnenkort gepubliceerd op scd.shopware.com.