Geplaatst door Simacan

Simacan start internationaal groeiprogramma en ontvangt Europese subsidie

Nederlands cloudplatform voor digitale samenwerking in transport en logistiek maakt grote stappen richting een schaalbare, internationale propositie en wordt beloond met een Europese subsidie voor baanbrekende ideeën.

Amersfoort, 21 januari 2019 – Simacan, het open en leveranciersonafhankelijk cloudplatform voor digitale samenwerking in transport en logistiek, kondigt vandaag de start aan van een ambitieus groeiprogramma. Dit programma is de motor achter de verdere internationale expansie van het bedrijf. Het doel is een grotere rol te spelen bij de digitale transformatie waarmee verladers en vervoerders in transport en logistiek te maken hebben. Hiervoor is door de Europese commissie een groeisubsidie gegeven.

Van samen kijken naar samen sturen
Vanaf de oprichting in 2013 heeft Simacan zich tot doel gesteld inzicht te krijgen in de de rol van transport in de logistieke operatie. Rob Schuurbiers, oprichter en CEO van Simacan: “De eerste jaren van ons bestaan hebben we ons volledig gericht op inzichten verkrijgen. Ahold/Delhaize was al klant vanaf het eerste uur en de laatste jaren hebben ook PostNL, Spar, Jumbo, bloomon, Daily Fresh en ANWB ons platform succesvol ingezet. De laatste jaren kwam de aandacht daarbij steeds meer te liggen op ‘samen sturen’, oftewel: de transportoperatie optimaliseren.”

Simacan ondersteunt vandaag de dag toonaangevende Nederlandse retailers, pakketdistributeurs en transportbedrijven met hun (inter)nationale transporten door real-time informatie uit verschillende bronnen te optimaliseren. Dit doet Simacan met een intelligent ecosysteem voor gegevensuitwisseling en samenwerking. Zo worden ritgegevens verrijkt met hoogwaardige verkeersinformatie en wordt door automatisering en real-time verwerking, bijsturing en communicatie tijdens de uitvoering van het transport mogelijk. Simacan maakt integratie mogelijk met bestaande logistieke systemen zoals planningsystemen, boordcomputers, chauffeursapps en vrachtsensoren en creëert een integraal beeld en bijstuurmogelijkheden voor alle belanghebbenden in het transportuitvoeringsproces.

Gebruikers van Simacan behalen hierdoor aantoonbaar efficiëntiewinst en dragen bij aan de duurzaamheidsdoelen door het minimaliseren van het aantal kilometers per rit. Zo worden wachttijden met 15% teruggebracht, is er 50% toename in van de leveringsprestaties en gaat de planningproductiviteit met 25% omhoog. De NPS score is in sommige gevallen zelfs 12% hoger. Door Simacan te gebruiken weten de vulploegmedewerkers van de supermarkt of het gezin wat thuis op boodschappen wacht precies wanneer er bezorgd wordt, zelfs als door slecht weer of incidenten de planning gewijzigd moest worden.

Simacan LINK: de volgende stap
De Simacan-oplossing heeft een revolutie teweeggebracht op de Nederlandse markt voor transportmanagement van ‘fast moving consumer goods’. Het platform heeft in de afgelopen vijf jaar een zeer groot marktaandeel verworven met toonaangevende retailers en transportbedrijven. Hierdoor worden nu 55% van de bevoorradingsritten naar Nederlandse supermarkten en 80% van de boodschappenbezorging in de Nederlandse markt met Simacan software geoptimaliseerd. Nu is het tijd om de vleugels uit te slaan naar het buitenland. Het groeiprogramma dat nu gestart is onder de naam Simacan LINK, voorziet in de behoefte om -samen met technologiepartners- nog betere en adequate informatie uit te wisselen, niet alleen tussen de verlader en ontvanger, maar ook naar de chauffeurs in de cabine om een veilig en efficiënt transport te garanderen.

Internationaal groeiplan met focus op ‘in cabin’
Het Horizon 2020 programma van de EU heeft tot doel om transport in Europa efficiënter en schoner te maken. De commissie heeft de waarde gezien van de Simacan propositie en deze uit 2000 andere voorstellen geselecteerd. Simacan zal de subsidie van meer dan 2 miljoen euro gebruiken om het Simacan platform op te schalen naar een Europees Connected Transport platform. Hiermee komt efficiënt en duurzaam vervoer binnen het bereik van nog meer bedrijven die dagelijks te maken hebben met kapitaalintensieve en omvangrijke vervoer operaties.
Met de steun van een aantal toonaangevende retailers, transportbedrijven en technologiepartners, wil Simacan haar onderzoek en ontwikkeling van de afgelopen jaren en het Europese transportmanagement naar een hoger plan tillen. Digitale tooling die nu voorhanden is in dit proces voorziet vaak maar deels in de vraag die er in de keten is. Vaak zijn deze platformen niet, of maar deels in staat om te integreren met andere platformen. Transportbedrijven, retailers, technologiepartners en andere klanten opereren echter in complexe heterogene omgevingen waar onderlinge samenwerking en interactie met bestaande systemen een vereiste is. Het Simacan platform heeft aangetoond dit mogelijk te maken.

De nadruk komt te liggen op platformontwikkelingen die de informatievoorziening op bestaande systemen in de cabine van voertuigen een revolutionaire verrijking geeft. Hier ligt een groot deel van de winst in de operatie van de klanten en gebruikers van Simacan. Meer hierover zal in het eerste kwartaal van 2020 bekend gemaakt worden.

Voor de uitvoering van deze groeistrategie verwacht Simacan haar personeelsbestand te verdubbelen in de komende twee jaar. Daarmee ambieert Simacan de meest aantrekkelijke IT-werkgever in Amersfoort en omstreken te zijn.