Industry Wire

Geplaatst door SizeBuddy

SizeBuddy lanceert een innovatieve online paskamer voor webshops

Iedereen kent het probleem bij online shoppen; gaat het kledingstuk mij wel passen? Terwijl consumenten vaak de luxe hebben meerdere maten van een kledingstuk te bestellen, krijgt de webshop de niet goed zittende kleding weer teruggestuurd. Iedere retourzending kost webshops gemiddeld €12,50 en stoot 800 gram extra CO2 uit.

SizeBuddy helpt consumenten met het bestellen van de juiste maat, aan de hand van wat hij/zij nu draagt. Zo helpt SizeBuddy zowel de eindconsument als de webshop.

Het (studenten)team
Drie studenten: Diederik van Zantwijk (Nyenrode), Maurits Graaf (Nyenrode) en Teun Kortekaas (Technische Universiteit Eindhoven) hebben in december 2022 besloten dat online kleding bestellen en juiste maten (online) vinden simpelweg eenvoudiger moet kunnen.

Het idee
In eerste instantie kwam het idee om aan de hand van de lengte, leeftijd en gewicht van een klant maatvoorspellingen te gaan doen. Dit concept bleek echter al aanwezig te zijn in de markt en werd door het SizeBuddy team daardoor als niet innovatief genoeg gezien. Na een tijdje kwam het idee om aan de hand van wat een klant nú draagt maatvoorspellingen te doen. “Want iedereen kan even in het labeltje achter in z’n shirt of broek kijken”, aldus Maurits.

Met deze unieke werkwijze heeft SizeBuddy dus geen klantspecifieke informatie nodig om een accurate voorspelling te maken welke kledingmaat iemand moet bestellen. Diederik zegt hierover: “Wij vinden het belangrijk dat iedereen een goed gevoel heeft als ze onze tool gebruiken, gebruiksvriendelijkheid staat bij ons écht centraal. Ook iemand die onzeker is over zijn/haar lichaamsmaten”.

Webshops
Op het moment werkt SizeBuddy met enkele webshops in Nederland en groeit de start-up gestaag door. Teun, de technische van het team, benadrukt hoe hij tijdens het programmeren van de software altijd de eenvoudigheid in gebruik, voor zowel webshop als eindconsument in zijn achterhoofd hield.

Zo is de software met 1 regel HTML code toe te voegen op elke webshop en wordt deze implementatie volledig ontzorgt door het team van SizeBuddy.

Diederik voegt hieraan toe: “Het is ons doel om zo veel mogelijk webshops, nationaal alsmede internationaal, bij SizeBuddy aan te sluiten. We willen samen met onze klanten namelijk echt impact maken op de uitstoot van online webshop, door retourzendingen te verminderen. Daarom is eenvoud in de implementatie onwijs belangrijk voor ons.”.

Conversie
Naast dat SizeBuddy retourzendingen verminderd, verhoogt de software ook de conversie van webshops met 10 tot 25 procent. Maurits legt uit dat dit komt omdat klanten minder twijfelen over de correctheid van de maat die zij bestellen, vergelijkbaar met of je in een fysieke winkel wel of niet je kleding past voor het kopen. In de SizeBuddy software kan een eindconsument ook precies zien hoe het nieuwe kledingstuk hem/haar gaat passen in vergelijking tot wat hij/zij nu aanheeft. Zo probeert de start-up het gevoel van een paskamer zo goed mogelijk na te bootsen en daarmee de klant een zo vertrouwd mogelijk gevoel geven.

Duurzaam ondernemerschap
De drie ondernemende studenten hebben vóór SizeBuddy al menig andere eigen bedrijfjes gehad of zijn werkzaam geweest bij (succesvolle) startups. Zo heeft Diederik enkele e-commerce bedrijven opgericht, heeft Teun een app ontwikkeld om demente ouderen te helpen en heeft Maurits een consultancy bedrijf bestuurd om bedrijven in nood gratis te helpen tijdens de coronacrisis.

Alle drie benadrukken ze dat ze in hun opleiding en vorige ervaringen het belang van duurzaam ondernemerschap hebben meegekregen. Dat is voor de jonge en enthousiaste ondernemers dan ook de drijfveer om van SizeBuddy een enorm succes te maken en zo impact maken op de duurzaamheid en efficiëntie van de hele e-commerce industrie, door retourzendingen te verminderen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht