Geplaatst door T-Mobile

Snel breedband internet nog dit jaar in vliegtuigen in Europees Luchtruim beschikbaar

Den Haag – Opnieuw een doorbraak voor consumenten op het gebied van mobiel internet. Nadat eerder dit jaar de stap naar betaalbaar, onbeperkt internet werd gemaakt en consumenten vanaf 15 juni hun abonnement overal in de Europese Unie mogen gebruiken, wordt nu een nieuwe barrière geslecht: het luchtruim. Nog dit jaar wordt het hele Europese luchtruim voorzien van supersnel internet en kunnen vliegtuigmaatschappijen hun reizigers een goede en snelle breedband internetervaring bieden. Middels een partnership bestaande uit T-Mobile/Deutsche Telekom en Inmarsat wordt de laatste hand gelegd aan een netwerk, dat zowel via een satelliet aangevuld met een LTE-grondnetwerk, vliegtuigen voorziet van breedband internet. De technische infrastructuur van het grondnetwerk voor het luchtruim boven Nederland en de Noordzee is net door T-Mobile afgerond. Het European Aviation Network wordt in de grootste West-Europese landen gelanceerd en staat gepland voor eind 2017/begin 2018.

Dankzij de snelle, technische ontwikkelingen maakt mobiel internet momenteel een stormachtige ontwikkeling door. Overal online video’s en muziek kunnen streamen via de smartphone, is inmiddels de normaalste zaak van de wereld. Totdat we in het vliegtuig stappen. In de meeste vliegtuigen is er namelijk geen internetconnectie. Als die er al wel is, dan geeft de wifi-connectie aan boord een ervaring vergelijkbaar met 2G. Maar videobellen, filmpje kijken, in de cloud werken of onderweg naar de vakantie- of zakelijke bestemming het Nederlandse elftal volgen, is er niet bij.
Grenzen verleggen
De bouw van het European Aviation Netwerk (EAN) doorbreekt deze mobiele ‘grens’ en zorgt er voor dat reizigers ook in de lucht ‘connected’ blijven. Richard Marijs, Technologie strateeg bij T-Mobile Nederland: “We zijn voortdurend op zoek naar technologieën waarmee we nieuwe baanbrekende toepassingen kunnen bouwen, relevant voor onze klanten. We zoeken daarbij de grenzen op. In 2016 werd ons Nederlandse netwerk beloond met ‘het best geteste mobiele netwerk in Nederland’ en behaalden we de hoogste score ooit gemeten door P3 wereldwijd. Nu verleggen we de grens wederom, samen met onze moedermaatschappij Deutsche Telecom en partner Inmarsat. Want een onafgebroken mobiele internetverbinding in snel bewegende voertuigen zoals auto’s of treinen is al een technisch hoogstandje. Het aanleggen van verbindingen van 8 kilometer hoogte naar een vliegtuig dat 1.000 kilometer per uur over het Europese luchtruim vliegt, is helemaal een ongelofelijke complexe, technologische en prachtige uitdaging, waar we samen in zijn geslaagd.”
De EAN-infrastructuur in Nederland is klaar
Om snel internet aan boord van vliegtuigen aan te kunnen bieden, werken alle partners aan zowel een satellietnetwerk als aan een LTE-grondnetwerk op de grond. Alleen zo zijn passagiers die onderweg willen internetten, altijd verzekerd van een connectie met genoeg snelheid en bandbreedte. Hiervoor worden ruim driehonderd LTE-masten in Europa geplaatst. In Nederland zijn de speciale LTE-masten voor het EAN-net geactiveerd. Ze zorgen voor een snelle en stabiele breedband internetverbinding in het luchtruim van Nederland en de Noordzee. De eerste testen zijn inmiddels succesvol afgerond en naar verwachting zal het EAN-netwerk nog dit jaar beschikbaar komen. De services van dit netwerk zullen aan de luchtvaartmaatschappijen worden aangeboden, die op hun beurt hiermee nieuwe, onderscheidende internetdiensten aan hun passagiers kunnen aanbieden.
######
Over T-Mobile Nederland
Met 3,7 miljoen klanten is T-Mobile Nederland, onderdeel van Deutsche Telekom, een van de grootste aanbieders van mobiele telecommunicatie voor consumenten en zakelijke klanten. T-Mobile biedt klanten op eenvoudige en aantrekkelijke wijze toegang tot telecommunicatiediensten en is toonaangevend op het gebied van mobiel internet. T-Mobile Nederland voert de merken T-Mobile, T-Mobile Thuis, KNIPPR en Ben. Het netwerk van T-Mobile is in maart 2016 door P3 uitgeroepen tot “Best in Test” van Nederland.