Geplaatst door Evalan

Snelle adoptie Internet of Medical Things

De snelle adoptie van het Internet of Medical Things (IoMT), oftewel biometrische monitoring, biedt vele kansen voor zorgprofessionals, sporters en mensen met fysiek zware beroepen. In de Verenigde Staten maakt op dit moment al 60 procent van de zorginstellingen gebruik van IoMT devices die onder andere de bloeddruk, hersenactiviteit en lichaamstemperatuur meten. Biometrische sensoren worden inmiddels zo toegepast dat ze levens kunnen redden. Daarom is het voor organisaties nu tijd om de mogelijkheden te onderzoeken. Dit stelt IoT-expert Evalan in haar nieuwste whitepaper ‘Impacting health, safety and performance with IoT-based biometrics’.

Biometrie wordt al langere tijd door consumenten toegepast. Steeds meer mensen maken bijvoorbeeld gebruik van een horloge met activity tracker. Binnen de zorg kunnen innovatieve technologieën zoals data mining, live tracking en machine learning van grote waarde zijn. Maar ook sporters kunnen hun gezondheid continu monitoren, zodat zij hun prestaties verbeteren. Door de bloeddruk en lichaamstemperatuur van mensen met fysiek zware beroepen zoals militairen en brandweermannen te monitoren, kan tijdig ingegrepen worden waardoor zij letsel kunnen voorkomen.

Henk Schwietert, CEO van Evalan: “We leven in een dynamische, onvoorspelbare wereld, waarin nieuwe technologieën elkaar continu afwisselen. Door nu te beginnen met het implementeren van biometrie en IoMT, kunnen (zorg)organisaties zich onderscheiden en kunnen zij hun klanten, werknemers of patiënten beter verzorgen en beschermen. IoMT verandert de traditionele vormen van sport, werk en zorg en het zal ook bestaande verdienmodellen overhoopgooien. Om een IoMT-project te laten slagen is een intensieve samenwerking tussen zorgprofessionals en mensen met IoT-kennis van groot belang. Alleen dan benutten organisaties de kansen die er liggen en plukken zij de vruchten van innovatie.”

De visie van Evalan op het verzilveren van de kansen die het Internet of Medical Things biedt, is verwerkt in het whitepaper ‘Impacting health, safety and performance with IoT-based biometrics’. Deze is gratis te downloaden via https://evalan.com/download-white-paper/.

Over Evalan
Evalan is een snel groeiende en innovatieve development- en implementatiepartner op het gebied van Internet of Things. Het bedrijf gaat met haar klanten een intensieve samenwerking aan om tot het beste resultaat te komen. Evalan focust zich met name op remote monitoring, biometrische metingen en telemetrische oplossingen voor de zorg, industrie en overheid. Het bedrijf ontwikkelt mobiele devices, sensoren, datamanagementsystemen, dataverwerkingsalgoritmes en userinterfaces op uiteenlopende platformen. Klanten van Evalan zijn onder andere Heineken, het ministerie van Defensie, Vitens en het UMC Utrecht. In 2010 en 2014 behaalde Evalan een positie in de top 100 meest innovatieve Nederlandse MKB-bedrijven van de Kamer van Koophandel. Het bedrijf is opgericht in 2005 en is vanuit Amsterdam actief in vijftig landen. Meer informatie is te vinden op www.evalan.com of volg Evalan op Twitter of Linkedin.