Industry Wire

Geplaatst door Mr Work

Solliciteren via smartphone is de belangrijkste recruitmenttrend voor 2018

Rotterdam, 12 december 2017 – Recruitment via social media is populairder dan ooit, maar liefst 94 procent van de bedrijven maakt hier gebruik van in het recruitmentproces. Door de populariteit herkent de meerderheid van de organisaties (58%) de ontwikkeling van mobiel solliciteren. Meer dan de helft van de bedrijven (52%) wil het dan ook daadwerkelijk inzetten om talent te werven. Dit blijkt uit het jaarlijkse Social Media Recruitment Onderzoek van MrWork, de social media recruitment specialist, waaraan 233 bedrijven van verschillende groottes meededen*.

Naast mobiel solliciteren ziet 42 procent van de organisaties de candidate journey als een belangrijke trend in het recruitmentproces. Dit is de reis die een sollicitant aflegt van eerste contactmoment tot indiensttreding. Tevens worden live video (36%) en WhatsApp (32%) als trends genoemd. Alhoewel minder dan een derde van de bedrijven van plan is deze middelen in te zetten voor recruitment.

Snapchat en Instagram groeien snel
In het onderzoek van vorig jaar werden Snapchat en Instagram als grote recruitmentkansen voor 2017 benoemd. Dit jaar is het gebruik van Instagram voor recruitment dan ook met 11 procent gestegen. Voor 2018 ziet 44 procent Instagram als een recruitmenttrend. Tevens is de verwachting dat Snapchat de recruitmentmarkt gaat veroveren. Maar liefst twee derde van de respondenten zegt dit social media kanaal in te willen zetten in de toekomst.

Mees van Velzen, oprichter en directeur van MrWork, over de resultaten: “We zien dat recruitment zich steeds meer richting de grote social media kanalen verplaatst, waarbij een persoonlijke aanpak van essentieel belang is. Voor succes met social media recruitment is het cruciaal om de doelgroep goed te leren kennen aan de hand van de candidate journey. Deze journey biedt inzichten in wie jouw ideale kandidaat is, waar hij zich begeeft en welk gedrag hij vertoont. Alleen met deze inzichten ben je als bedrijf in staat om de juiste boodschap naar de juiste doelgroep op het juiste moment te brengen. Zo kunnen bedrijven zelfs de meest schaarse doelgroepen bewegen tot sollicitatie.”

*De respondenten van het onderzoek zijn evenredig verdeeld over diverse functies die betrokken zijn bij het wervingsbeleid, zoals corporte recruiters, HR-adviseurs, HR-managers, HR-directors en recruitmentmanagers.

——-
Over MrWork
MrWork maakt recruitment in social media succesvoller. Dit doet het bedrijf door zelflerende technologie te combineren met menselijke expertise. Met data-driven campagnes zorgt MrWork ervoor dat bedrijven via social media de juiste doelgroep bereiken en grip krijgen op de volledige candidate journey. Van employer branding tot job marketing: de inzichten en het persoonlijke advies van MrWork zorgen voor een optimale wervingsstrategie. Het Rotterdamse bedrijf is met een team van 20 medewerkers dé Social Media recruitment specialist van Nederland. In 2013 is de stap naar de internationale markt gezet en verzorgt MrWork wereldwijd recruitmentcampagnes. Bedrijven zoals BAM, Alliander en KPMG kozen al voor de social media recruitment expertise van MrWork. Meer informatie is te vinden via: www.mrwork.nl of volg MrWork op twitter via @MrWork_nieuws of op LinkedIn.

Meer informatie

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht