Industry Wire

Geplaatst door bol

Speelgoedtrends 2024: van schattig en knuffelbaar tot griezelig en vies

Utrecht, 13 november 2024 – Over een paar dagen is het zo ver… Sinterklaas is weer in het land en kinderen mogen weer massaal hun schoen zetten. Het verlanglijstjesseizoen is dus weer geopend! Maar wat staat hier dit jaar op? De speelgoedexperts van bol voorspellen elk jaar welk speelgoed het meest populair gaat worden. Ook dit jaar is er op basis van eigen data en ontwikkelingen in de markt weer een overzicht gemaakt van dé speelgoedtrends van dit jaar. Opvallend is dat zowel schattig als ‘griezelig’ speelgoed enorm populair is.

Voor veel kinderen is de Sinterklaasperiode de meest magische tijd van het jaar. Het Sinterklaasjournaal, de intocht en daarna de spannende opbouw naar pakjesavond. De zoektocht naar de leukste cadeautjes en het maken van verlanglijstjes is dan ook iets waar ze erg naar uitkijken. Jeroen Stroeve, speelgoedexpert van bol, stond aan de basis van de Speelgoedtrends 2024: “Dit jaar zien we heel veel schattig speelgoed, zoals pluche knuffeldiertjes of interactieve ‘huisdiertjes’ die graag verzorgd willen worden. Vertroetelen, knuffelen en schattige kleurtjes voeren hier de boventoon. Hierbij zien we ook de opmars van de ‘Azië trend’, zoals kawaii, wat letterlijk ‘schattig speelgoed’ betekent. Opvallend genoeg is ook juist ‘duister’ en vies speelgoed een nieuwe opkomende trend. “Denk hierbij aan griezelige licenties zoals Wednesday, maar ook slijmerig speelgoed als Mega gross mini’s.”

Niet alleen de kleintjes, maar juist ook steeds meer volwassenen brengen hun vrije tijd al spelend door. Jeroen licht toe: “Het gezelschapspel Hitster is qua verkopen enorm gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Dit door de toevoeging van verschillende Hitster varianten en het succes van het nieuwe Histster Bingo. Voor iedere muziekliefhebber is er wel een variant die bij hem of haar past. Ook spelen mensen thuis graag quizmaster. Daarnaast boort speelgoed van bijvoorbeeld het merk LEGO in toenemende mate de volwassenenmarkt aan. Hierbij gaat het dan vaak om duurdere, exclusieve uitgaven die vaak ook ter decoratie of als verzamelitem dienen.”

Dit zijn dé speelgoedtrends van 2024:
Lief, schattig en knuffelbaar
Spooky: griezelig en vies
Interactief: speelgoed dat verzorgd wil worden
Speelgoed voor jong én oud
Quizmasters
Adventskalenders

Alle details over de trends zijn in dit factsheet terug te lezen.

De winkel van Sinterkaas
Voor het zesde jaar op rij lanceerde bol Het Grote Speelgoedboek en de bijbehorende Grote Speelgoed App. Via QR-codes, augmented reality (AR) en video’s kunnen kinderen speelgoed tot in detail ontdekken, alsof het echt voor hen staat. Dit maakt het maken van verlanglijstjes nog leuker en praktischer, doordat kinderen bewuster hun favoriete cadeaus kunnen kiezen. Via de Grote Speelgoed App kunnen ‘hulpsinterklazen’ vervolgens inzicht krijgen in het speelgoed dat kinderen op hun digitale verlanglijstje gezet hebben. Zo weten zij over welk speelgoed het kind écht enthousiast is en kunnen ze miskopen en teleurstellingen voorkomen.

Het Grote Speelgoedboek viel medio oktober op de mat. Op basis van de data uit de app is te zien dat kinderen in de afgelopen weken volop aan de slag zijn gegaan met het scannen en maken van hun verlanglijstjes. Ook spelen kinderen in de app volop quizjes en andere spelletjes. Het meest gescande speelgoed in de Grote Speelgoed App is op dit moment MGA’s Miniverse Make It Mini Spa. Vorig jaar zagen we, mede dankzij TikTok, de Miniverse al terug in de speelgoedtrends. Van de schattige Squishmallows zien we maar liefst drie varianten terugkomen in de top vijftien van meest gescande speelgoed: de Squishmallows Lopsang, Junie Gele Banaan en Draadloze Koptelefoon. Ook zien de kinderen het wel zitten om de superzachte knuffel Snackles Heidi te vertroetelen. De interactieve Bitzee ‘huisdiertjes’ zijn zowel in de Magicals als de Disney uitgave in de top vertegenwoordigd. Maar ook het bestverkochte boek van de Kinderboekenweek 2024, ‘De Avonturen van Rutger, Thomas & Paco – De Safari’ wordt door veel kinderen op het verlanglijstje gezet.

Over bol
In 1999 werd bol als online boekwinkel opgericht vanuit een bouwkeet in Vianen (NL). Tegenwoordig is bol één van de grootste e-commerce platformen van Nederland en België met een assortiment van 38 miljoen artikelen. Bol werkt samen met 49.000 verkooppartners die via het platform verkopen aan 13,6 miljoen klanten in Nederland en België. Er werken ruim 2.900 collega’s bij bol op het hoofdkantoor in Utrecht (Nederland) en in Antwerpen (België). Sinds 2012 is bol onderdeel van Ahold Delhaize.

Sinds 2023 zijn we een B Corp, waarmee we voldoen aan hoge, geverifieerde normen op het gebied van onze impact op sociale en milieuaspecten. We verpakken en bezorgen onze pakketten steeds zuiniger: zo verstuurden we in 2023 5,1 miljoen bestellingen zonder bol-omdoos. Een stijging van maar liefst 20 procent van deze ‘No Pack-bestellingen’ ten opzichte van 2022. We maken gebruik van 100% wind- en zonne-energie in de fulfilment centra en het hoofdkantoor om de CO2-uitstoot verder terug te dringen. En met ons assortiment met het Goede Keuze-label willen we klanten helpen een bewuste keuze te maken. Als ‘winkel van ons allemaal’ is iedereen welkom bij bol. Zo zetten we ons in voor diversiteit, gelijkheid en inclusie onder collega’s en klanten. En met ons bollebozen-initiatief zetten we ons in voor de ontwikkeling van lees- en digitale vaardigheden van kinderen in Nederland en België.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht