Industry Wire

Geplaatst door Snapchat

Sportzomer 2024: Een op de vijf Nederlanders neemt weleens vrij om live sportwedstrijden te kijken

Amsterdam, 20 maart 2024 – Sportminnend Nederland kan zijn hart ophalen, want deze zomer staat bol van de sport, met onder andere het EK voetbal en de Olympische Spelen. Snapchat deed onderzoek naar de nationale fanbeleving onder sportliefhebbers en vond uit dat we er nogal wat voor over hebben om onze helden in actie te zien. Meer dan de helft (52%) van de onderzochte Nederlanders heeft namelijk weleens zijn wekker gezet om een nachtelijke wedstrijd te bekijken, een op de vijf (21%) nam vrij van werk om een sportwedstrijd live te kunnen volgen en een kleine groep (4%) geeft zelfs ruiterlijk toe zich daarvoor ziek te hebben gemeld. Niet dat mensen die wél naar hun werk gaan allemaal zo braaf zijn: de meerderheid van hen (54%) checkt tijdens belangrijke wedstrijden stiekem messaging apps en social media. Deze ‘nieuwe’ kanalen zijn sowieso in trek bij met name jonge Nederlanders, zo blijkt uit het onderzoek.

Sporters als nieuwskanaal
Atleten zijn steeds vaker zelf een ‘sportnieuwskanaal’. Vier op de tien sportliefhebbers (39%) volgen sporters op social media en messaging apps zoals Snapchat, en bij Millennials (48%) en Gen-Z’ers (63%) zijn zij nog populairder. Tijdens sportevenementen, zoals de Olympische Spelen, het EK, en Formule 1, staan sporters al helemaal in de spotlight, want bijna de helft van alle Nederlanders (47%) volgt dan iemand die op het toernooi uitkomt. Ook hier zijn jongeren koplopers, met 55% van de millennials en zelfs 61% van de Gen-Z’ers. Nederlanders volgen sporters vooral vanwege de leuke of interessante content, om hun persoonlijke leven te volgen, te weten wat ze denken na een sportwedstrijd en om het verloop van sportwedstrijden of races te volgen.

Nabeschouwing vindt steeds vaker online plaats
Voor sommigen zijn sporters inmiddels een onmisbare bron van informatie. Bijna een kwart van de Nederlanders (23%) vindt namelijk dat je een hele hoop mist als je tijdens grote toernooien geen sporters of sportteams volgt. Voor bijna een derde (31%) is de beleving van sport completer geworden dankzij de komst van social- of messagingkanalen en voor een kwart (26%) zijn nabeschouwingen hierdoor niet eens zo belangrijk meer. 13% zegt zelfs dat ze erdoor minder naar live wedstrijden op tv kijken.

Meer plezier uit sportwedstrijd
Smartphones nemen ondertussen een belangrijke rol in de sportbeleving in: bijna de helft van de Nederlanders (44%) pakt bij belangrijke momenten in wedstrijden weleens de telefoon om het direct te delen met vrienden of familie. Bij de Gen-Z’ers en Millennials is dat zelfs een ruime meerderheid (58%). Voor deze generaties is het sociale aspect van sportbeleving dan ook van belang: 51% van hen haalt meer plezier uit een sportwedstrijd als ze ondertussen met bekenden in contact staan, tegenover bijna een kwart (23%) van de andere generaties.

Verbinding via sport
Natascha Chamuleau, general manager bij Snap Nederland: “Technologie heeft de manier waarop fans contact maken met de sport, sporters en elkaar veranderd. Met je vrienden de spanning van de overwinning en de pijn van de nederlaag delen, het samen vieren van persoonlijke records, een kijkje achter de schermen bij je favoriete spelers, de nieuwste teamuitrusting uitproberen met behulp van augmented reality en het herbeleven van mooie sportmomenten – het maakt vandaag de dag allemaal onderdeel uit van de sportbeleving. Sport brengt mensen samen, en zeker ook op Snapchat, waar we zien dat vrienden en families elkaar veelvuldig opzoeken om sport samen te beleven en met gelijkgestemde fans hoogtepunten te vieren, ongeacht de sport en waar je bent.”

Televisie populair, maar concurrentie komt op
Tijdens wedstrijden gaat de tv nog altijd aan. Negen van de tien Nederlanders (90%) die live naar sport kijken, kruipen daarvoor voor de buis. Ook onder sport liefhebbende Gen-Z’ers is de beeldbuis populair (91%), al geeft een op de vijf (21%) aan minder naar live wedstrijden te kijken nu ze de belangrijke details meekrijgen via social media en messaging. Hoewel het geen verrassing zal zijn dat we sportnieuws achteraf vaker opzoeken via websites (49%) dan in kranten en magazines (24%), is het wel opmerkelijk dat de papieren pers het nu ook aflegt tegen socialmediakanalen van vaak diezelfde sport- en nieuwsmedia. Zij worden door ruim een op de drie sportliefhebbers (36%) geraadpleegd.

EK: honderdduizenden Nederlanders willen naar het stadion
Het EK voetbal is een van de hoogtepunten van deze sportzomer: slechts 11% van alle Nederlanders denkt het niet te gaan volgen. Ook hier is televisie nog altijd het centrale kanaal, want ruim driekwart van de mensen (77%) zegt wedstrijden live op de buis te gaan kijken – dat zijn zo’n 13,5 miljoen personen! Duitsland is dit jaar gastland van het toernooi en dat zal zeker zijn uitwerking hebben op het aantal oranjefans dat het toernooi bezoekt. Maar liefst 5%, oftewel zo’n 350.000 mensen, is van plan om een wedstrijd in een van de stadions mee te maken.

Top 10 meest geliefde sporten
Als nationale volkssport om te volgen komt voetbal onder Nederlanders als populairste sport uit de bus, gevolgd door F1, schaatsen en wielrennen. Dit is waarschijnlijk een van de weinige keren dit jaar dat Max Verstappen niet bovenaan het rijtje staat.

Voetbal
Formule 1
Schaatsen
Wielrennen
Darts
Atletiek
Tennis
Zwemmen
Mixed Martial Arts
Boksen

Over Snapchat

Snap is een technologiebedrijf. Wij geloven dat de camera de grootste kans biedt om de manier waarop mensen leven en communiceren te verbeteren. Snap draagt bij aan menselijke vooruitgang door mensen in staat te stellen zichzelf uit te drukken, in het moment te leven, over de wereld te leren en samen plezier te hebben. De drie kernproducten van het bedrijf zijn Snapchat, een visuele berichtenapp die je relaties met vrienden, familie en de wereld verbetert; Lens Studio, een augmented reality platform dat AR mogelijk maakt op Snapchat en andere diensten; en de AR-bril, Spectacles. Ga voor meer informatie naar snap.com.

Het onderzoek is uitgevoerd door PanelWizard (www.panelwizard.com) onder ruim 1000 Nederlanders van 16 jaar en ouder die weleens social media gebruiken en regelmatig sportwedstrijd/-evenementen volgen; representatief naar geslacht, leeftijd, gezinssituatie, arbeidsparticipatie, opleiding, regio en generatie.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht