Industry Wire

Geplaatst door Manutan

Stabiliteit in de supply chain stimuleert klanttevredenheid

De afhankelijkheid van Europese bedrijven op internationale leveranciers is al langer een hot topic in de wereld van B2B-commerce en de afgelopen jaren is dit debat opnieuw aangewakkerd.

Het uitblijven van leveringen, waardoor producten niet naar de andere kant van de wereld konden worden vervoerd, heeft de activiteiten van Europese bedrijven destijds, en nog steeds, flink beïnvloed. Laat staan de schade die het heeft veroorzaakt. Langdurige partnerschappen met leveranciers aan de andere kant van de wereld zijn op het spel komen te staan.

Zoek het dichterbij

Bij veel bedrijven is de supply chain altijd vrij lang geweest waardoor ze afhankelijker waren van de overzeese leveranciers. Vaak kan een bedrijf een leverancier voor hetzelfde product ook dichterbij zoeken. Maar waarom is het zo belangrijk en effectief om die keten zo klein mogelijk te houden en wat zijn de voordelen voor de klanten?

Optimalisatie van de supply chain; alleen maar voordelen

Een van de grootste drijfveren van het optimaliseren en het dichterbij houden van de supply chain, is het vergroten van de stabiliteit van de leveringen. Een korte bevoorradingsketen biedt het bedrijf en de klant een stuk meer vertrouwen in de levering. Hoe kleiner

 

de supply chain, hoe stabieler de leveringsketen wordt. Want laten we eerlijk zijn, er is niets zo vervelend als bedrijven, mensen of leveringen waar niet met het volste vertrouwen op gerekend kan worden.

 

Een ander voordeel om als bedrijf voor een korte leveringsketen te kiezen, zijn de lagere logistieke kosten voor het bedrijf. De transportkosten dalen, want de afstand die overbrugd moet worden is simpelweg kleiner. Dit leidt tot een lagere CO2-uitstoot wat vanuit duurzaamheidsoogpunt positief is.

Naast de voordelen op duurzaamheidsgebied zijn er ook kwalitatieve voordelen van een geoptimaliseerde supply chain. Alle producten die in Europa worden gefabriceerd, voldoen namelijk aan de Europese richtlijnen en certificeringen. Bedrijven kunnen door de geoptimaliseerde supply chain bovendien flexibel inspelen op de veranderende klantvraag en marktontwikkelingen. Hierdoor heeft dat bedrijf een onderscheidend vermogen en concurrentievoordeel. Bedrijven hebben op deze manier een grotere innovatiecapaciteit in samenwerking met ketenpartners. Alleen maar voordelen dus!

Alles voor de klant

Manutan lanceerde deze zomer een ‘Made in Europe’-campagne. Dit betekent dat het bedrijf de supply chain zo klein en efficiënt mogelijk wil krijgen en houden. We zijn ze goed op weg. Al 91% van de leveranciers van de producten die Manutan verkoopt komen uit Europa.

De optimalisatie van onze supply chain heeft altijd al hoog op de agenda gestaan. Maar sinds de pandemie is het veel duidelijker geworden hoe afhankelijk je bent van je leveranciers, juist wanneer ze niet kunnen leveren. Met deze campagne proberen wij transparant te zijn over onze supply chain. De klant staat bij ons altijd voorop en we zien dat de verhoogde stabiliteit en flexibiliteit van onze leveringsketen het goed doet bij de klanttevredenheid, super!”, aldus Erik Koenraads, Director Finance & Operations.

Al met al is de grootste drijfveer van het verkleinen van de supply chain de verbeterde klanttevredenheid. Door snellere, efficiëntere en stabielere leveringen kunnen klanten met het volste vertrouwen bij jouw bedrijf bestellen. Want waarom zouden we ver zoeken als we het beter dichtbij kunnen houden!

Over ‘Made in Europe’

Manutan, leverancier van kantoor-, magazijn-, industriële en verpakkingsproducten lanceerde deze zomer een ‘Made in Europe’-campagne. Om als leverancier de classificatie ‘Made in Europe’ te krijgen is enkel een hoofdkantoor in Europa niet voldoende. Naast de productielocatie worden milieu- en sociale aspecten bevraagd zoals het gebruiken van herbruikbare grondstoffen (in lijn met de circulaire economie), het vermijden van afval en hoe de leverancier hun CO2-voetdruk zo laag mogelijk houdt ook milieu en sociale normen moeten gerespecteerd worden en de leverancier moet het ethische handvest van Manutan hebben ondertekend.

Op de website van Manutan wordt de herkomst van het product overzichtelijk en transparant aangegeven door een logo met vlag van het betreffende land of geografisch gebied. Zo kan je meteen zien of lang jouw beoogde product Made in Europe is.

Over Manutan

Manutan is de Europese leider in B2B e-commerce en gespecialiseerd in artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en buitenterreinen. Manutan heeft een assortiment van meer dan 200.000 producten om werken elke dag leuker, makkelijker, veiliger en succesvoller te maken. Haar alles-in-één product- en dienstenaanbod stelt klanten bovendien in staat om dagelijks efficiënt en duurzaam te werken en aankopen te optimaliseren.

Manutan Nederland maakt al ruim 25 jaar deel uit van de internationale Manutan Group. Een familie van sterke organisaties, die het belang van medewerkers, klanten en de samenleving vooropstellen, in onze visie verwoord als ‘Ondernemen voor een betere wereld’. En daar plukken onze medewerkers, klanten en zelfs de samenleving de vruchten van.

De Manutan Group heeft 27 dochterondernemingen in 17 Europese landen met samen meer dan 2.200 werknemers. In 2022 heeft Manutan Nederland het label ‘Great Place to Work’ ontvangen.

Meer informatie over de Manutan Group is te vinden op www.manutan.com of bezoek de Nederlandse website via www.manutan.nl. Blijf op de hoogte van onze laatste ontwikkelingen en volg ons via LinkedIn, Facebook, Youtube en onze blogs.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht