Geplaatst door Catchphrase.io

Startup Catchphrase.io draagt steentje bij aan succesvol fieldlab Nederland – Letland

Voor het Nederlands elftal en de KNVB was 27 maart een belangrijke dag. De tot fieldlab gepromoveerde wedstrijd Nederland – Letland vormde namelijk een eerste grote testcase op weg naar voetbalwedstrijden mét publiek. De Nederlands startup Catchphrase.io, opgericht door Gerwald van den Oetelaar (voormalig CXO bij Appical), Max van Eijden (ex-Zorgmatch) en Frank Litjens (eerder Head of Digital & Data Operations bij ID&T), leverde een belangrijke bijdrage door in opdracht van de KNVB en de Johan Cruijff ArenA (JCA) haar innovatieve platform voor evenementorganisatie in te zetten. Zowel het fieldlab als de inzet van het Catchphrase-platform bleken een groot succes.

Catchphrase werd door de KNVB en de Johan Cruijff ArenA gevraagd om een groot deel van de organisatie via het digitale organisatieplatform te laten verlopen. Daarbij moest iedereen rekening houden met de experimentele aard van het fieldlab op de tribunes én met de eisen van de UEFA op en om het veld. Omdat pas anderhalve week voor Nederland – Letland de wedstrijd tot fieldlab werd uitgeroepen, kon het oorspronkelijke draaiboek voor een groot deel de vuilnisbak in. Waar normaal gesproken nieuwe draaiboeken afgedrukt en verstuurd zouden worden en updates via e-mails gedeeld zouden worden, werd nu het nieuwe draaiboek via het Catchphrase-platform verspreid. Dit is een compleet platform om evenementen voor projectteams en event crew in te regelen, aan te passen en te evalueren.

Iedereen die betrokken was bij de evenementorganisatie – zestig mensen van de KNVB, de Johan Cruijff ArenA en een aantal partners – kon zo direct worden geupdate over het draaiboek en hun individuele rol. Aanpassingen werden direct doorgegeven aan de betrokkenen. Daarnaast zorgde Catchphrase ervoor dat iedereen op elk moment van de dag zelf wist wat ze moesten doen, waar ze moesten zijn en wie waarvoor verantwoordelijk was. Ook was er binnen een dag waardevolle feedback beschikbaar over de organisatie, voorbereiding, ondersteuning en samenwerking met collega’s. Feedback die direct gebruikt is om verbeteringen door te voeren voor het volgende evenement.

Het Catchphrase-platform combineert tools voor plannen en organiseren, briefen, toetsen, communiceren en evalueren in één innovatieve oplossing. De tools van Catchphrase bieden de juiste informatie snel, volledig en interactief aan, geven relevante ondersteuning en helpen bij het verzamelen van gerichte feedback van de gebruiker. Het platform is gebaseerd op een centraal content management systeem (CMS), waar alle informatie over het evenement in staat. Het CMS stuurt een interactieve catchphrase-app aan, die ervoor zorgt dat iedereen in het team altijd de laatste informatie heeft.

Gerwald van den Oetelaar, CEO en oprichter van Catchphrase.io: “Als startup in de evenementenbranche hadden we vorig jaar maart het tij niet echt mee. We hebben vanaf het begin in onze visie geloofd en met ons ook de investeerders. We wisten dat er in de evenementenindustrie behoefte was aan een platform om teams beter te laten presteren en om beter om te gaan met de dynamiek van bijvoorbeeld een festival of een voetbalwedstrijd. We hebben daarom vastgehouden aan de ingeslagen route. Daar zijn we voor beloond met deze kans om deel te mogen uitmaken van de organisatie van Nederland – Letland.”

Martin van Ginkel, Projectleider Evenementen bij de KNVB vertelt: “Het was mooi om te zien dat iedereen de Catchphrase-app actief gebruikte en enthousiast was. Voor mezelf als projectleider maakte het ook een wereld van verschil. Voorheen was ik tijdens de dag veel tijd kwijt aan beantwoorden van praktische vragen. Nu vond iedereen de antwoorden al in de App en had ik meer tijd en ruimte om me te richten op een succesvolle organisatie van de wedstrijd.”

Karin den Iseger, Senior Event Manager bij de Johan Cruijff ArenA, vult aan: “Het digitale draaiboek heeft zijn meerwaarde bewezen voor de Johan Cruijff ArenA. Wij kijken dan ook uit naar de succesvolle implementatie in onze organisatie.”

Catchphrase heeft in de KNVB en Johan Cruijff ArenA twee innovatiepartners gevonden die het bedrijf helpen met het doorontwikkelen van het platform bij sportevenementen. De eerstvolgende wedstrijd waar Catchphrase wordt ingezet is de uitzwaaiwedstrijd van het Nederlands elftal in juni. Den Oetelaar: “In iedere markt waarin we actief willen zijn haken we grote marktspelers aan als innovatiepartners. Zij hebben directe invloed op de doorontwikkeling van het platform, kunnen als eerste gebruik maken van nieuwe modules en features en krijgen een fikse korting op de licenties gedurende de eerste drie jaar.”

Ook op het gebied van festivals en evenementen roert Catchphrase zich en de startup is in gesprek met de twee grootste dienstverleners op het gebied van hospitality en security. De verwachting is dat zij, voor het festivalseizoen van start gaat, toe zullen treden tot het netwerk van innovatiepartners. Hiernaast is recent een belangrijke internationale speler op het gebied van samengestelde eventreizen toegetreden tot het netwerk voor innovatiepartners. Zij willen Catchphrase gaan inzetten voor hun party trips naar onder andere Ibiza en Amsterdam. Voor de sectoren vrijetijdsbesteding, reizen en themaparken is Catchphrase nog op zoek naar geschikte innovatiepartners.