Geplaatst door ChainCargo

Startup ChainCargo haalt ruim een half miljoen euro op om uitbreiding naar de FTL markt te versnellen

BOM Brabant Ventures en Rabobank Regio Eindhoven hebben hun vertrouwen uitgesproken in ChainCargo door deze digital freight forwarder voor duurzaam wegtransport een investering van ruim een half miljoen toe te vertrouwen. Deze financieringsronde stelt ChainCargo in staat om op korte termijn strategische stappen te zetten in het uitbreiden van Full Truck Load (“FTL”) activiteiten binnen Europa.

Deze Eindhovense start-up verbindt, kort gezegd, middels een online platform verladers op de meest efficiënte en meest duurzame manier aan beschikbare vervoerders in de directe omgeving. Het bedrijf maakt daarbij gebruik van bestaande transportbewegingen ofwel vrachtverkeer dat leeg terug naar huis rijdt. Zij verminderen daarmee lege kilometers, verminderen CO2 uitstoot en bieden daarnaast concurrerende tarieven. Vorig jaar ontving het bedrijf een eerste preseed investering van € 400.000 van BOM Brabant Ventures en ChainGroup om het platform en bijbehorende app te ontwerpen, programmeren en door te ontwikkelen. Dankzij deze investering heeft de start-up onlangs een nieuwe versie van het platform kunnen lanceren voor nog sneller en eenvoudiger boeken. In deze versie is het mogelijk om binnen 2 minuten een complex transport te boeken, wat gemiddeld handmatige handelingen met maar liefst 90% terug brengt.

Vincent Ruis (Start- & Scale-up banker) en Eric de Graaf (Accountmanager Bedrijven) van Rabobank zeggen: “Vanuit Rabobank willen we innovatieve- en duurzame start-ups in een vroeg stadium (financieel) kunnen bijstaan. Wij geloven sterk dat het online platform van ChainCargo een significante bijdrage kan leveren aan het verminderen van onnodige transportbewegingen en daarmee direct impact maakt op het reduceren van de CO2 uitstoot. Dit sluit volledig aan bij onze missie growing a better world together. Gezien de internationale groeiambities van ChainCargo, zijn we verheugd dat we samen met de BOM een stevig fundament voor de toekomst kunnen bieden”.

FULL TRUCK LOAD

ChainCargo is in september 2018 gestart met (spoed)transporten in de koerierssector in de Benelux. Nu, met behulp van de investeringen van BOM Brabant Ventures en Rabobank worden ze in staat gesteld om met hun platform in korte tijd door te groeien naar de Europese markt van Full Truck Loads. Daarvoor is onlangs al een eerste FTL-kantoor geopend in Boedapest, Hongarije.

SAMENWERKEN IS DE SLEUTEL VOOR DUURZAME LOGISTIEK

ChainCargo benadrukt het belang van samenwerking tussen logistieke ondernemingen. “Samenwerkingsverbanden in de vorm van coöperaties moeten ervoor zorgen dat zowel kleine als grote transporteurs efficiënter opereren en minder leegrijden. Door onze manier van samenwerken hebben wij in de afgelopen 2 jaar een beter rendement gerealiseerd in de beschikbare capaciteit van de koeriersmarkt binnen de Benelux. Wij geloven dat dit op dezelfde manier kan binnen de FTL-markt op Europese schaal”, aldus Giovanni Gubbels, medeoprichter en Head of Business & Operations van ChainCargo.

Robin Franken (investment manager BOM Brabant ventures) stelt dat de onderneming op meerdere assen goed bij BOM past. “ChainCargo is in staat geweest om in korte tijd commerciële tractie aan te tonen en de volgende stap naar het FTL-segment is daarmee een logische. Het digitaliseren en optimaliseren van bestaande transportbewegingen sluit erg goed aan op de missie, visie en doelstellingen van de BOM. Met het betreden van een nieuw marktsegment is de verwachting dat er steeds meer volumes over het platform zullen gaan en dat is nodig om de ambitie te verwezenlijken. Vanuit dat perspectief willen we graag, samen met Rabobank Eindhoven, het vertrouwen in het ChainCargo-team uitspreken met deze seed investering.”

GEBREK AAN TRANSPARANTIE LEIDT TOT INEFFICIËNTE LOGISTIEK

Uit onderzoek blijkt dat er binnen Europa meer dan 70.000 transportbedrijven zijn die ieder met gemiddeld niet meer dan 7 vrachtwagens opereren en voornamelijk werken als onderaannemer. Naar schatting rijden die voor 25% zonder belading en meer dan 50% rijdt met slechts gedeeltelijke belading. Dit resulteert in economische verspilling van materiaal en brandstof, en zeer veel onnodige CO2-uitstoot.

Tevens is uit eigen onderzoek van ChainCargo onder 25 logistieke dienstverleners gebleken dat er gemiddeld 4 (onnodige) partijen tussen de verlader en uitvoerder zitten. Gubbels:”Wij geloven dat we met ons bedrijf, met meer transparantie, zonder deze ‘tussenpartijen’ kunnen. En daar bovenop kunnen we ook nog eens de lege terugreis vullen”.

Kortom, ChainCargo is met hun innovatieve platform én hun omvangrijk Europese transporteursnetwerk op verschillende logistieke terreinen actief met als voornaamste doelen;

Het efficiënter benutten van bestaand transport

Op grote schaal terugdringen van lege transportkilometers en CO2

Samenwerkingsverbanden aan te knopen op alle niveaus in de transportsector

Verladers voor een concurrerende prijs volledige controle te geven over hun transporten