Industry Wire

Stedin genomineerd voor de Nederlandse internal branding jaarprijs

Rotterdam, 16 januari 2015 – Stedin is door het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA) genomineerd voor de internal branding jaarprijs. De netbeheerder is genomineerd vanwege haar interne ‘Fan-programma’; een campagne om medewerkers actief te laten bijdragen aan klanttevredenheid door goede en verrassend gemakkelijke dienstverlening. Internal branding gaat in essentie over het waarmaken van merkbeloftes aan klanten door medewerkers.

Drie cases zijn door de vakjury benoemd tot finalist. Naast Stedin zijn dat de Rotterdamse vervoerder RET en het Alexander Monro Borstkankerziekenhuis in Bilthoven. Op 12 februari wordt de winnaar van de Internal Branding jaarprijs gekozen tijdens het gelijknamige event.

Elke dag meer klanten fan van Stedin: dát is wat de medewerkers van de netbeheerder samen willen bereiken de komende jaren. Het ambitieuze woord ‘fan’ werkt inspirerend voor de organisatie en is al behoorlijk ingeburgerd binnen Stedin. Uit de campagne: ,,Wij hebben allemaal een rol om fans te maken, of je nu direct contact met de klant hebt of niet. En fans maken van klanten, kun je alleen als je ook fan van je collega’s bent. Samen regelen we het goed voor de klant. Als we energie steken in het goed en verrassend gemakkelijk regelen voor collega’s, werkt dit ook door naar de klant.’’

Positief rapport van vakjury over Stedin

Volgens de vakjury is het internal branding programma van Stedin goed georganiseerd en gefaciliteerd. ,,Er is een duidelijke focus aangebracht: de klant. In elke beslissing, projectplan of door de directie geschreven blog moet de klant terugkomen. Door deze ‘simpele’ gedachte weet Stedin internal branding daadwerkelijk in de organisatie te verankeren. Een echte Rotterdamse aanpak (‘geen woorden, maar daden’)’’, aldus het rapport.

Internal Branding gaat om het waarmaken van het merk door de medewerkers. Een merk is het krachtigste middel van een bedrijf is om klanten emotioneel te binden. Als je naast de functionele kenmerken van je bedrijf, product of dienst ook het hart van de klant weet te raken op een onderscheidende, authentieke en relevante manier dan worden klanten fan. Internal Branding zorgt ervoor dat de medewerkers vanuit de merkgedachte hun dagelijkse werk doen.

Over Stedin

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin is de schakel tussen ruim 2 miljoen klanten en de energieleveranciers. Het bedrijf staat met 3.400 medewerkers voor veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van energietransport. Stedin is gevestigd in Rotterdam.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht