Sterke groei van opdrachten in klus- en onderhoudsmarkt via internet

ALMERE, 20150210 — De meeste bedrijven in de Nederlandse klus- en onderhoudsmarkt maken gebruik van echte professionals en krijgen zo door mond-tot-mond reclame extra werk. Maar met de komst van meer concurrentie en de groei van het aantal online aangeboden klussen zal de vakman vandaag de dag ook online aan de slag moeten. Ingewikkeld en duur? Niet volgens Biedplaats.nl.

Dat het een stuk beter gaat in de bouwsector is goed te zien in de branche Schilders-,afbouw- en onderhoudsbedrijven. Volgens het ondernemersplein van de kamer van koophandel bestaat deze branche uit 43.335 vestigingen en zijn er ruim twee keer zoveel bedrijven bijgekomen als er zijn opgeheven. 370 nieuwe vestigingen om 180 opgeheven vestigingen waarvan 14 faillissementen. In Limburg was de groei het kleinst. Er zijn daar 9 nieuwe vestigingen bijgekomen maar ook weer 8 opgeheven. De provincies waar de meeste nieuwe vestigingen zijn bijgekomen zijn Noord-Holland (74 vestigingen)en Noord-Brabant (64 vestigingen).
In de provincie Zuid-Holland zijn de meeste faillissementen uitgesproken (6 stuks) in de branche Schilders,- afbouw- en onderhoudsbedrijven.

Op dit moment zijn de 43.335 vestigingen in de branche Schilders-,afbouw- en onderhoudsbedrijven als volgt verdeeld:

Provincies Aantal vestigingen

Noord-Holland 8.239
Zuid-Holland 8.627
Noord-Brabant 7.832
Gelderland 5.514
Overijssel 2.798
Utrecht 2.712
Limburg 2.096
Friesland 1.658
Drenthe 1.090
Groningen 1.082
Flevoland 961
Zeeland 726

In oktober 2014 schatte het economisch bureau van ING al dat er in 2014 voor €700 miljoen aan opdrachten via het internet worden vergeven. Wat naar schatting neerkomt op 8% van alle opdrachten in de Nederlandse klus- en onderhoudsmarkt. Doordat dit marktaandeel de komende jaren blijft groeien kiest klussenwebsite Biedplaats.nl er voor om het de vakman nog eenvoudiger en toegankelijker te maken.

Biedplaats.nl is al lang geen nieuwkomer meer in deze markt en bestaat al sinds 2007. Vanwege de groei in de branche heeft Biedplaats.nl besloten nog beter in te gaan spelen op deze ontwikkeling. Met een compleet vernieuwde website biedt zij een platform voor vakmensen om zich online te presenteren en te reageren op klusopdrachten. “Het gaat allang niet meer om welke vakman de laagste prijs geeft”, aldus Daniel Winters van Biedplaats.nl. “Om deze reden hebben wij er ook voor gekozen om de vakman nog meer te helpen. Zo kan de vakman een beroep op ons doen voor hulp om hun profiel goed aan te vullen, kunnen wij door goede afspraken zorgen voor een professionele website (binnen 1 week) en zijn wij aan het testen hoeveel effect een promotie video over een vakman heeft als deze bij zijn profiel wordt getoond aan potentiele klanten. Zodat wij deze bij succes aan alle vakmannen kunnen aanbieden.”

Biedplaats.nl probeert niet alleen de particuliere opdrachtgever te bereiken met haar landelijke televisie campagne, maar ook aan de vakman te laten zien dat de online acquisitie van opdrachten goed en goedkoop kan. Goed omdat het platform van Biedplaat.nl dezelfde professionele functionaliteit biedt als concurrerende websites, maar daarnaast de vakman ook helpt zich beter te presenteren. Goedkoop omdat Biedplaats.nl minimaal 30% en maximaal 340% goedkoper is dan vergelijkbare websites.

Is goedkoop geen duurkoop?
“Absoluut niet”, zegt Winters. “Doordat wij onze kosten bewust laag houden kan de vakman deze ook lager houden. Ons streven is altijd geweest dat een vakman zelfs bij 1 klus in 12 maanden met gemak zijn abonnementskosten van €34,95 per maand moet kunnen terugverdienen. En dat is tot nu toe altijd makkelijk gelukt.”

Meer informatie is te vinden op www.biedplaats.nl