Industry Wire

Geplaatst door Stravito

Stravito brengt bij Colruyt Group alle marktinformatie onder één dak

Amsterdam, 23 september 2020 – Voor Colruyt Group is marktinformatie cruciaal. Het innovatieve retailbedrijf is in België marktleider. Om haar marktpositie verder te versterken, investeert Colruyt Group veel tijd en middelen in haar mensen en in datagedreven innovatie. De dienst Market Research and Intelligence (MRI), onderdeel van de afdeling Corporate Marketing bij Colruyt Group, is samen met vernieuwer Stravito de uitdaging aangegaan om een efficiënt en eenvoudig te gebruiken platform te bouwen voor het vinden en delen van marktinformatie. De eerste resultaten zijn veelbelovend.

Voor de Belgische supermarktgigant Colruyt, marktleider in België, is marktinformatie cruciaal. Om haar marktpositie verder te versterken, investeert Colruyt Group veel tijd en middelen in haar mensen en in datagedreven innovatie. Daarbij groeit het belang om marktdata, -onderzoek en -analyses beschikbaar en toegankelijk te maken voor de juiste personen. De afdeling Corporate Marketing van Colruyt Group biedt strategische ondersteuning aan de directies en aan de marketingafdelingen van de winkelformules en bepaalt de marketingstrategie van Colruyt Group en haar submerken. De dienst Market Research and Intelligence is onderdeel van Corporate Marketing en analyseert onder andere de kansen en bedreigingen, onderzoekt consumentengedrag en brengt de concurrentie in kaart.

Op initiatief van Olivier Lissens, vakgebiedverantwoordelijke Market Watch bij Colruyt Group, is het project gestart om op dit domein de vindbaarheid van marktinformatie te optimaliseren. Lissens: “Met dit project willen we actuele marktinformatie beter en digitaal toegankelijk maken voor iedereen die het kan gebruiken. Wij willen het makkelijker maken om inzichten te delen en uiteindelijk betere beslissingen te realiseren voor marketing, onderzoek & ontwikkeling, logistiek, productie en business development.”

Zodoende zijn Olivier Lissens en zijn team het gesprek aangegaan met Stravito. Stravito’s SaaS-oplossing werkt als een interne opslag- en zoekmachine. De marktonderzoeken van een bedrijf worden veilig in de cloud opgeslagen, en doorzoekbaar en toegankelijk gemaakt voor alle medewerkers binnen het bedrijf. Binnen Stravito gebeurt het uploaden en classificeren van rapporten automatisch met machine learning en AI. Stravito’s kracht ligt ook bij inhoudelijke maatwerk, vergelijkbaar met Spotify playlists. Op basis van slimme modellen en algoritmes wordt het zoekgedrag van de gebruiker geanalyseerd en krijgt deze nieuwe content en inzichten voorgeschoteld die aansluiten bij zijn of haar interessegebied.

Na een uitgebreid gesprek en een productdemo was er bij het Market Watch-team van Colruyt Group voldoende vertrouwen om een uitrol te starten; een groep van 100 mensen is met Stravito aan de slag gegaan. De reacties vanuit deze gebruikersgroep zijn ronduit positief. Ann Steyaert, head of Market Research & Intelligence bij Colruyt, beaamt de gebruikersbevindingen over Stravito. “Stravito biedt snelle en eenvoudige toegang tot insights en vormt op die manier inderdaad de gevraagde hefboom voor het domein Market Watch. De volgende stap is om in Stravito de verschillende rapporten en onderzoeken onder te brengen, zoals marktonderzoek, categorie-analyses, trendwatch-verslagen, marktrapporten, marktstudies van leveranciers en eigen deskresearch. Mensen kunnen ze daar zelf eenvoudig terugvinden, in een oogopslag doornemen en delen, allemaal zonder onze hulp en zonder dat er een vergadering voor belegd hoeft te worden. Dat maakt het super efficiënt. Doordat het zo intuïtief werkt, kunnen we er ook de onderlinge informatiedeling mee bevorderen.”

Vanuit de huidige resultaten wil het MR&I-team de beschikbaarheid van Stravito binnen Colruyt Group verder uitrollen om het als standaard geautomatiseerd platform voor kennisdeling te gaan inzetten.

Over Colruyt Group

Colruyt Group is een familie van bedrijven met bijna 30.000 medewerkers. Onder Colruyt Group vinden we onder meer Colruyt Laagste Prijzen, DATS 24, OKay, Bio-Planet, Dreambaby, Spar, Collect & Go, Xtra en Cru. Via elk initiatief wil de groep zinvolle meerwaarde bieden, daarbij rekening houdend met de veranderende tijdgeest en behoeftes van de consument. De organisatie mikt op duurzame economische groei en zet sterk in op menselijke en maatschappelijke ontwikkeling.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht