Geplaatst door Paystack

Stripe neemt Paystack over om e-commerce in heel Afrika te versnellen

De overname maakt online en offline betalingen gemakkelijker voor Afrikaanse bedrijven en stelt meer internationale bedrijven in staat om de snelgroeiende regio te betreden

De Afrikaanse interneteconomie groeit snel. Het volume van e-commerce in de regio neemt jaarlijks met 21 procent toe, maar liefst 75 procent sneller dan het wereldwijde gemiddelde. Om het online bbp van Afrika te helpen groeien, heeft Stripe een overeenkomst gesloten om Paystack over te nemen, een technologiebedrijf gevestigd in Lagos dat het voor organisaties van elke omvang gemakkelijk maakt om betalingen van over de hele wereld te innen.

Tegenwoordig gebruiken meer dan 60.000 bedrijven in Nigeria en Ghana Paystack om veilig online en offline betalingen te innen, nieuwe bedrijfsmodellen te lanceren en klantrelaties te verdiepen. Het is noemenswaardig dat Paystack al meer dan de helft van alle online transacties in Nigeria verwerkt en ambitieuze plannen heeft om uit te breiden naar meer landen in de regio. Vorige week begonnen ze een pilot met bedrijven in Zuid-Afrika.

Stripe en Paystack werken al geruime tijd nauw samen. Stripe leidde in 2018 de Series A-financieringsronde van Paystack en heeft voortdurend begeleiding geboden terwijl het bedrijf snel groeide.

“In slechts vijf jaar heeft Paystack gedaan wat veel bedrijven in decennia niet konden bereiken. Hun tech-first benadering, waarden en ambitie komen sterk overeen met die van ons. Deze overname geeft Paystack de middelen om nieuwe producten te ontwikkelen, meer bedrijven te ondersteunen en de hypergefragmenteerde Afrikaanse betalingsmarkt te consolideren,” aldus Matt Henderson, Stripe’s business lead in EMEA. “We kunnen niet wachten om te zien wat ze hierna gaan bouwen en hoe hun groei het Afrikaanse tech-ecosysteem een boost zal geven.”

Paystack zal onafhankelijk blijven opereren, hun activiteiten in Afrika uitbreiden en meer internationale betaalmethoden toevoegen. In de loop van de tijd zal Paystack bijdragen aan de uitbreiding van Stripe’s Global Payments and Treasury Network (GPTN), een programmeerbare infrastructuur voor wereldwijde geldstromen die 42 landen omvat.

“Paystack is een groeimotor voor moderne bedrijven in Afrika, en we kunnen niet blijer zijn om onze krachten te bundelen met Stripe, wiens missie en waarden zo in lijn zijn met die van ons, om transformatieve bedrijven op het continent te faciliteren”, aldus Shola Akinlade, CEO en mede-oprichter van Paystack. “We zijn ervan overtuigd dat Afrikaanse makers, ontwikkelaars en ondernemers met de juiste tools ongelooflijke dingen kunnen doen. Door gebruik te maken van de middelen en diepgaande expertise van Stripe kunnen we onze geografische uitbreiding versnellen en meer betalingskanalen, meer diensten met toegevoegde waarde en diepere integraties met wereldwijde platforms introduceren.”

De overname is onderhevig aan standaard aankoopvoorwaarden, inclusief goedkeuringen van regelgevende instanties.

Voor meer informatie, bekijk dit bericht hier van Paystack CEO en mede-oprichter Shola Akinlade op hun blog.