Geplaatst door itclicked.nl

Studenten introduceren eerste volledig AI-gemaakte Podcast: ‘Clicks & Tricks’

Arnhem, 23-05-2024 – De razendsnelle ontwikkeling van artificiële intelligentie (AI) is ook de podcastwereld enorm aan het veranderen. Vier studenten van de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) hebben samen met het Arnhemse marketingbureau Rooza Online Marketing een volledig AI-gegenereerde podcast gelanceerd: “Clicks & Tricks”.

Deze unieke podcast onderscheidt zich doordat zowel het script als de stemmen volledig door AI zijn gecreëerd.
De grootste uitdaging voor de studenten was om de gesprekken natuurlijk en vloeiend te laten klinken, aangezien AI-technologie nog beperkt is in het nabootsen van humor en spontaniteit.

“Het was een uitdaging om de AI zo te trainen dat de gesprekken natuurlijk aanvoelen,” zegt Linde, student aan de HAN. “Dit project laat zien hoe ver de technologie is gevorderd en biedt een spannend perspectief op de toekomst van online media,” zegt Tim, CEO van Rooza Online Marketing.

Na talloze uren van stemmen opnemen en het proefscripts laten schrijven door AI, is de podcast klaar voor de lancering op Spotify en Apple Music. “Het is ongelooflijk hoe realistisch de podcast klinkt, maar het is ook spannend om te zien hoe snel de AI-ontwikkelingen op dit moment gaan,” zeggen de studenten. “De lancering van ‘Clicks & Tricks’ laat zien hoe krachtig de rol van AI kan zijn in media en geeft ons een kijkje in de toekomst. Die toekomst is namelijk al veel dichterbij dan je denkt.”

Dit project biedt niet alleen een innovatieve luisterervaring, maar dient ook als een waardevol leermiddel voor de studenten. “We hebben enorm veel geleerd over zowel AI-technologie als podcastproductie,” zegt een van de studenten.

De podcast ‘Clicks & Tricks’ richt zich op de uitdagingen van online marketing, waarbij de fictieve co-hosts “Alex” en “Merel” in elke aflevering een gesprek voeren over actuele marketingkwesties.

De gebruikte AI-technologie omvat geavanceerde taalmodellen en spraaksynthese, die gezamenlijk een levensechte luisterervaring creëren. “Het klinkt zo natuurlijk, dat het moeilijk voor te stellen is dat de gesprekken tussen Merel en Alex nooit echt hebben plaatsgevonden.” zegt Tim, CEO van Rooza Online Marketing.

Voor meer informatie, bezoek onze website https://itclicked.nl of beluister de eerste aflevering van ‘Clicks & Tricks’ op Spotify: https://open.spotify.com/show/5xAqyHD3ZsSNP4WC5SKxLI en Apple Podcasts: https://podcasts.apple.com/nl/podcast/clicks-en-tricks/id1747871175