Geplaatst door Betty Blocks

Studenten van de VU werken aan digitale oplossing, zonder een regel code te schrijven

Voor het tweede jaar op rij slaan de Vrije Universiteit en no-code ontwikkelplatform Betty Blocks de handen ineen om te investeren in een nieuwe, digitale generatie. Deze keer doen de samenwerkingspartners dit met behulp van een landelijke organisatie die zich bezighoudt met de veiligheid van ons land en al zijn inwoners. Deze organisatie heeft een aantal uitdagende opdrachten uit de praktijk aangeleverd én speelt daarnaast een rol in de beoordeling van de ruim achthonderd studenten die met het curriculum aan de slag gaan.

De studenten die in aanmerking komen voor het programma volgen de vakken Business Information Technology en Business Information Systems, onderdeel van de bacheloropleidingen Bedrijfskunde en International Business Administration. De studenten werken gedurende zes weken aan een oplossing.

Ze mogen daarbij kiezen uit drie verschillende opdrachten, waaronder de ontwikkeling van een applicatie die informatie van ooggetuigen verzamelt, daaruit de overeenkomsten pakt en dit terugkoppelt. De drie opdrachten zijn divers en vragen om een geavanceerde oplossing. Dankzij het no-code platform van Betty Blocks hebben de studenten hier geen programmeerkennis voor nodig.

Nieuwe generatie developers

“We zijn ontzettend trots dat voor het tweede jaar op rij zoveel potentiële citizen developers op ons platform aan de slag gaan. Steeds meer organisaties zetten in op blended en BizDevOps teams, dit zijn teams waarin developers samenwerken met collega’s die niet kunnen programmeren, maar met behulp van de juiste tools wél tech savvy genoeg zijn om een geavanceerde digitale oplossing te bouwen. Deze collega’s noemen we ook wel citizen developers. Door in te zetten op teams waarin verschillende typen developers samen aan slag gaan, ontstaat een unieke samenwerking en synergie,” legt Hans Berkhout, Customer Success Manager bij Betty Blocks uit.

Berkhout werkt samen met Universitair docent Mark Boons aan het project. Boons vertelt:  “Door onze studenten nu al met low-code en no-code platforms te laten werken, laten we ze kennismaken  met tools waar ze straks zeer waarschijnlijk ook mee te maken krijgen op de werkvloer. We leiden hiermee een nieuwe, digitale generatie op. Door de focus van Betty Blocks op citizen development is het platform ingericht op gebruikers en ontwikkelaars die geen programmeerkennis hebben. Dat was een vereiste  bij de selectie van het platform.”

Programma

Het programma start direct na de aftrap van het nieuwe academische jaar met een introductie, waarna de studenten met het platform aan de slag gaan. Tijdens het traject worden zij begeleid door docenten van de VU en krijgen zij een gastcollege over citizen development vanuit Betty Blocks. De studenten sluiten het traject eind oktober af met een pitch event. Tijdens dit event presenteren de studenten hun oplossing aan een afvaardiging van ondernemers en de VU.

Over VU

Vrije Universiteit Amsterdam neemt met wetenschappelijk en waardengedreven onderwijs, onderzoek en valorisatie, verantwoordelijkheid voor mens en planeet. Onderzoek van de VU is grensverleggend, zowel binnen als tussen disciplines. Studenten en medewerkers staan als vrije denkers en met aandacht voor diversiteit, zingeving en medemenselijkheid in verbinding met elkaar en de samenleving. Dat is de missie van de VU.

Over Betty Blocks

Betty Blocks is een toonaangevend no-code platform voor citizen development, dat bedrijven in staat stelt om sneller te innoveren door een ‘new breed of developer’ te introduceren. Betty Blocks is gebouwd voor bedrijven die meer medewerkers willen laten meewerken aan het proces van software ontwikkelen, op een beheersbare en door IT-afdelingen begeleide manier. Betty Blocks wordt gebruikt in toonaangevende bedrijven als Clifford Chance, TaskUs en Anglian Water. Betty Blocks heeft kantoren in Alkmaar (NL) en Atlanta (US) en wordt ondersteund door SmartFin Capital, Morse Investments en NIBC Bank.