‘Stukje Van Mij’ wint hoogste reclameprijs in Cannes

Tijdens het 71ste reclamefestival in Cannes is de campagne ‘Stukje Van Mij’bekroond met een Grand Prix, oftewel de hoofdprijs van Cannes Lions 2024. Naast de hoogste juryprijs, won de campagne die symbool staat voor KPN’s missie voor een Beter Internet, drie keer zilver. De jury roemt KPN om hoe het de Nederlandse samenleving heeft aangezet om op een andere manier naar het onderwerp te kijken.
De campagne van KPN en Dentsu Creative Amsterdam is tot stand gekomen in reactie op de ruim 33.000 jongeren die het afgelopen half jaar hebben meegemaakt dat hun intieme foto of video ongewild is doorgestuurd naar iemand anders. Singer/songwriter MEAU ging in gesprek met enkele slachtoffers en schreef op basis van hun ervaringen het nummer ‘Stukje Van Mij’ in februari van dit jaar. Binnen drie weken ging het nummer viral, werd de bijbehorende video, gemaakt door Emma Branderhorst, meer dan 33 miljoen keer bekeken en gedeeld en haalde ‘Stukje Van Mij’ zelfs Beyoncé in, binnen de Spotify hitlijsten. Hiermee plaatste KPN online shaming op de maatschappelijke agenda. En beter nog: de muziekvideo wordt vandaag de dag op honderden scholen in Nederland onderdeel van het lesprogramma om met jongeren in gesprek te gaan over de gevolgen van het doorsturen van andermans intieme beelden. De campagne viel eerder al in de prijzen (D&AD Pencils, Dutch Creativity Awards) en nu ook op het internationale hoofdpodium van de reclame in Cannes. “Het is ongekend wat deze campagne met MEAU heeft losgemaakt, van de keukentafel tot de schoolklas. Dat is belangrijk, want aandacht voor dit gevoelige onderwerp is de eerste stap op weg naar een oplossing”, reageert Bartho Boer, directeur Merk, Communicatie en CSR blij verrast. “We laten als bedrijf zien dat we ons nek uit durven te steken om het internet voor iedereen een beetje beter te maken. Het team achter deze campagne heeft hier de afgelopen jaren met grote toewijding en zorgvuldigheid aan gewerkt. Zij verdienen alle credits.” De Grand Prix prijs is een erkenning voor de creatieve strategie achter het idee en de uitvoering van de campagne. Het is de kers op de taart na drie keer een Zilveren Leeuw, in categorieën: ‘Health&Wellness’, ‘Entertainment Lions for Music’ en ‘Creative Strategy’. Boris Nihom, CEO van Dentsu Creative Amsterdam: “Wow! Dit was voor ons de koningscategorie. En niet alleen omdat de concurrentie moordend is. In ‘creative strategy’ komt voor ons alles samen: het inzicht, het idee en de aanpak achter deze campagne. Het is een enorme eer dat we met het #beterinternet platform niet alleen KPN en de maatschappij hebben kunnen inspireren, maar nu ook de wereldwijde industrie. In 2018 pakte KPN al een Grand Prix met de reclamecampagne Evert 45. Dave Frauenfelder, directeur Merk en Marcom: “KPN heeft in het verleden al veel bijzondere reclames gemaakt. Dat dit nu ook gebeurt met een campagne met zo’n maatschappelijke impact maakt het misschien wel de allermooiste.” |
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.