Geplaatst door Oot

Suikerarm granolamerk Oot groeit pijlsnel door behoefte aan gezond ontbijt

Amsterdam, 16 juli 2019 – Dat de behoefte aan een gezond ontbijt groeit, is voor Oot Granola duidelijk te merken. De omzet van het online ontbijtmerk is vanaf de vliegende start begin 2018 binnen anderhalf jaar vertienvoudigd. Oot vulde inmiddels ruim 250.000 ontbijtkommen met haar verse suikerarme granola’s en de teller van het aantal klanten in Nederland en België staat al op ruim 10.000.

Meer behoefte aan gezond en gemak
Oprichter Valentine van der Lande begon Oot in eerste instantie vanuit een eigen gemis. In de supermarkt kon ze niet vinden wat ze zocht. “In de schappen zag ik alleen maar cruesli’s en granola’s boordevol suiker en andere ongezonde toevoegingen. Mijn doel met Oot is om het voor mensen makkelijker te maken gezond én lekker te ontbijten. Ik had wel verwacht dat er een markt voor zou zijn, maar dit overstijgt alle verwachtingen.”

Oot Granola verkoopt haar granola’s hoofdzakelijk via de eigen website www.oot.nl en bezorgt deze in de brievenbus thuis bij de consument. Het concept is een antwoord op de stijgende vraag naar gezonde voeding en gemak. Enerzijds groeit de markt voor online food snel. Consumenten bestellen hun boodschappen steeds vaker online. Anderzijds eten en drinken consumenten steeds bewuster: ze willen weten waar hun voedsel vandaan komt, wat erin zit, wat de voedingswaarden zijn en hoe het geproduceerd wordt.

Een miljoen ontbijtkommen
Oot bakt vier verschillende ambachtelijke granola’s met zoveel mogelijk Nederlandse ingrediënten. Het onlinemodel zorgt ervoor dat Oot de meest verse granola kan leveren: wekelijks van de bakkerij via het magazijn op de deurmat van de klant. In Oot zit altijd minstens 30 procent noten, pitten en zaden. Elke granola is biologisch, glutenvrij en bevat een derde van de suikers van normale granola’s en cruesli’s in de supermarkt, en alleen natuurlijke suikers.

De ambitie van Van der Lande is meer mensen de dag goed laten beginnen en daarom wil ze volgend jaar een miljoen ontbijtkommen vullen met gezondere ontbijtgranen. Verder gaat Oot nieuwe smaken aan het granola-assortiment toevoegen, waaronder een speciale dieetgranola. Onlangs meldde ook Shell zich en inmiddels verkoopt het bedrijf de granola’s van Oot bij de Deli2go-locaties. Op Eindhoven Airport zijn de gezonde granola’s sinds kort ook te koop in een heuse Oot-ontbijtbar.