Geplaatst door Sustaira BV

Sustaira lanceert beta versie Sustainability en ESG app platform

Sustainability (duurzaamheid) software provider, Sustaira, lanceert beta versie van haar Enterprise Sustainability Application Platform om urgente milieu, sociale en governance aspecten te adresseren.

Rotterdam – 5 April, 2022 – Een aantal maanden na de formalisatie van samenwerkingen met Siemens Digital Industries Software en low-code application platform Mendix, kondigt Sustaira de beta versie van haar Sustainability en ESG Application Platform aan. ESG staat voor Environmental (milieu), Social (maatschappij), en corporate Governance (bestuur). De eerste klanten van Sustaira zijn zowel MKB als grote organisaties in diverse sectoren uit verschillende landen, zoals conglomeraat Siemens Canada, groene energie aanbieder Inovateus Solar, Xavier Universiteit uit Louisiana (USA), en fabrikant Logistick, Inc. Met de beta versie van het platform krijgen gebruikers de mogelijkheid om de verschillende Sustaira applicaties, zoals ESG en Sustainability Goals en KPI tracking, Emissie calculators, CO2 accounting Scope 1-2-3 emissies, en rapportages, te evalueren via een demo. Organisaties die geïnteresseerd zijn, kunnen een demo account aanvragen.

Bedrijven en organisaties over heel de wereld voelen de druk vanuit veranderende wetgeving rondom ESG en duurzaamheids rapportages toenemen, waardoor de vraag naar flexibele software in dit domein versnelt. Nadat Europa en Azië verplichte ESG en Sustainability rapportages hebben aangekondigd, volgt Noord-Amerika snel met landelijke wetgevingen, als ook per staat en plaats, zoals de SEC aangekondigde regelgeving en California’s Climate Corporate Accountability Act. Vincent de la Mar ligt toe:

“We zien een groeiende druk en urgentie bij organisaties om milieu, sociale en governance gerelateerde data te rapporteren, zowel quantitative als qualitative. Deze trend gaat verder dan het milieu en gaat ook over sociale onderwerpen, zoals diversiteit en gendergelijkheid. SEC’s aankondiging in Amerika zorgt voor een stroomversnelling voor zowel grote als kleinere bedrijven om de nodige transparantie te geven. Overigens komt de druk niet alleen vanuit wetgeving, maar ook vanuit een groeiende vraag vanuit een nieuwe generatie van getalenteerde werknemers. In het volgende hoofdstuk van het runnen van een succesvolle organisatie, moet men verder kijken dan de waarde die gecreëerd wordt voor de aandeelhouders. Het goed neerzetten en meten van ESG en duurzaamheids doelstellingen en het nemen van actie, is niet meer optioneel en is een must have.”

De uitdagingen die bedrijven ondervinden om aan deze transparantie te voldoen zijn significant: De data is gefragmenteerd en komt vanuit verschillende systemen. Organisaties hanteren vaak manuele processen met Excel sheets die tot fouten en in-efficiëntie leiden. De gevraagde functionaliteit verandert constant per land, regio, framework en wetgeving. De bestaande systemen binnen bedrijven zijn rigide en kunnen deze veranderingen niet aan, waardoor rapportages inaccuraat zijn en daadwerkelijke acties uitblijven. Deze problemen zijn groot en urgent voor vele organisaties, en volgens analistenbureau Verdantix, zal de komende drie jaren meer dan $6.7B uitgegeven worden om de data te verzamelen, verifieren en te rapporteren.

Het positieve nieuws is dat de vele lessen geleerd bij software ontwikkeling buiten het ESG en duurzaamheids domein, hier toegepast kunnen worden met een directe positieve impact. Sustaira is uniek gepositioneerd om organisaties te helpen bij het oplossen van deze problemen en het versneld uitrollen van succesvolle duurzaamheids en ESG initiatieven.

Ten eerste, Sustaira biedt een breder portfolio software oplossingen aan en gaat verder dan het milieu en adresseert ook sociale en governance aspecten. De Sustaira Sustainability Circle is een concept dat alle applicatie domeinen presenteert, inclusief doelstellingen en tracking, data aggregatie en bewustzijn, acties, resultaten & beloningen, en digitale rapportages. De klant krijgt met Sustaira een flexibele sustainability en ESG applicatie laag boven op alle interne en externe databronnen.

Ten tweede, via een sterke samenwerking met low-code platform leider Mendix, biedt Sustaira een ‘building-block approach’ aan met betrekking tot software oplossingen. Dit resulteert in flexibiliteit tot het maken van aanpassingen in de applicaties, inclusief versnelde integraties, waardoor het voor organisaties makkelijker wordt om te voldoen aan de huidige en toekomstige wetgevingen en groeiende vraag naar transparantie.

Ten derde, Sustaira heeft een samenwerking focus in haar marketing, sales en productontwikkeling. Het bedrijf werkt strategisch samen met Fortune 500 bedrijven, zoals Siemens, met ESG en duurzaamheids consultants, en technologie aanbieders, zoals API bedrijf Cloverly.
Sustaira’s platform bestaat uit een online launchpad met een menu van ESG en duurzaamheids applicaties en low-code bouwblokken, die snel aangepast, uitgebreid en geïntegreerd worden binnen bestaande organisaties. Dit resulteert voor de klant in versnelde project implementaties, waarbij de software zich aanpast aan de unieke functionaliteiten en omgeving van de klant.

De lijst van duurzaamheids en ESG oplossingen waaruit klanten kunnen kiezen groeit snel en bestaat uit:
– Goals & KPI Tracker
– Carbon Footprint and Waste Calculators
– Carbon and Emission Accounting Scope 1, 2 and 3
– Diversity, Equity and Inclusion actionable insights
– Supplier Management
– Engagement, Gamification and Rewarding
– Reports, Disclosures and Dashboards
– Employee Travel Emissions
– Carbon Offsetting

Naast de software oplossingen, bestaan Sustaira’s services ook uit op maat web en mobiele applicatie ontwikkeling en duurzaamheid en ESG consultancy via een netwerk van ervaren partners.
De beta versie is inclusief Sustaira’s launchpad en biedt gelimiteerd toegang tot de verschillende Tiles, domain apps uit de Sustainability Circle. Op deze manier creëert Sustaira een gecentraliseerd platform van duurzaamheids en ESG data en applicaties. Gebruikers kunnen per direct starten met de basis versies van de Sustaira oplossingen en via co-creatie groeien in de verschillende duurzaamheid en ESG domeinen. Vincent de la Mar vertelt enthousiast:

“Ik ben heel trots en dankbaar voor deze milestone. Ons team doet fantastisch werk dat echt een impact heeft en dat voelt heel goed. We groeien hard en kijken ernaar uit om samen te werken met organisaties die samen actie willen ondernemen en een voorbeeld willen zijn voor anderen.” Organisaties die geïnteresseerd zijn in het Sustaira Sustainability App Platform, kunnen toegang tot de Beta versie aanvragen via: https://www.sustaira.com/beta-platform-access.

About Sustaira
Sustaira is het Sustainability Software Platform voor alle web en mobiele duurzaamheid and ESG oplossingen. Stel je een wereld voor waarbij innovatieve technologie wordt gecombineerd met duurzaamheid domein expertise. Sustaira biedt drie sustainability oplossingen: Het all-in-one Sustainability App platform, app templates, en op maat web en mobiele applicaties. We gaan verder dan doelstellingen, data aggregatie, en rapportages. Sustaira maakt duurzaamheid uitvoerbaar, verantwoordelijk, schaalbaar, en bevredigend. Sustaira, als 360-degree software platform, is op een missie om duurzaamheid en ESG initiatieven te versnellen door Sustainability managers in staat te stellen om organisaties duurzamer te maken met innovatieve en interactieve software. En snel. Sustainability begint met Sustaira.

Sustaira Contactgegevens:
Maggie Burnham