Industry Wire

Geplaatst door RTB House

Tamer Saglambilek, initiator van Dutch Search Awards en Johan Aartsen van RTB House: “Bij digital gaat het om data, innovatie en creativiteit”

Op 10 december 2020 worden voor het vijfde achtereenvolgende jaar de Dutch Search Awards uitgereikt. Deze keer uiteraard anders dan anders, maar volgens initiatiefnemer Tamer Saglambilek – tevens oprichter van online marketing-agency Elevate Digital – krijgt dit eerste lustrum hetzelfde feestelijke karakter als de vier voorgaande edities. Johan Aartsen, Sales Director Benelux bij marketingtechnologieleverancier RTB House is dit jaar jurylid in de categorie Beste Display Campagne. Saglambilek en Aartsen gingen in gesprek over de lustrumeditie van de awards en de ontwikkelingen in de industrie.

Tamer Saglambilek is al jaren werkzaam in de online marketing. Hij is met Elevate Digital tien jaar actief als zelfstandig ondernemer. Vijf jaar geleden ontstond het idee om een nieuw event voor de Nederlandse digitale industrie op te zetten. “Er waren weliswaar verschillende awards binnen de branche, maar over het algemeen voor heel specifieke cases. Ik wilde de excellentie in de Nederlandse search-industrie in de breedte in de spotlights te zetten. Daarbij was voor mij onafhankelijkheid een belangrijk uitgangspunt. Dit type events krijgt gemakkelijk een ons-ken-ons-gehalte. Dat wilden we vermijden. Een professionele en volledig onafhankelijke vakjury met vertegenwoordigers vanuit verschillende hoeken beoordeelt de cases die door bureaus, merken en zelfstandige professionals worden ingezonden.”

Johan Aartsen van RTB House draait al meer dan 10 jaar mee in de industrie en wijst erop dat de Dutch Search Awards in de afgelopen vijf jaar is uitgegroeid tot een vaste waarde in de sector. “Dit jaar zijn 300 cases van 135 merken ingestuurd. Als jury beoordelen we cases binnen 21 awardcategorieën op innovatie, creativiteit, strategie, technologie en het behaalde resultaat. Wij zijn als RTB House dit jaar ook partner van het event, omdat we als marketingtechnologieleverancier geloven in de kracht van het delen van kennis in onze industrie.”

Elke crisis biedt nieuwe kansen
De uitreiking van de awards in december krijgt door de pandemie uiteraard een ander karakter. Ook de hele competitie is anders dan andere jaren. Saglambilek: “COVID-19 heeft elke branche enorm beïnvloed en dus ook de onze. Veel agency’s en hun klanten schrokken enorm en wisten niet goed hoe ze moesten reageren. Ik ben na de eerste schrik klanten gaan bellen om te horen hoe het met ze gaat, maar ook om aan te geven dat het niet verstandig is om alles meteen on hold te zetten. Wat we als bureaus en klanten vooral wel moesten gaan doen, is kijken wat de crisis voor doelgroepen betekent en hoe je daar als bedrijf op in kunt spelen. Dat heeft geleid tot speciale campagnes en cases rond corona en daar hebben we een aparte categorie voor gecreëerd die veel extra inzendingen heeft opgeleverd. Hiermee hebben we heel duidelijk willen maken dat je bij een crisis niet moet afwachten, maar juist actie moet ondernemen. Klanten bellen, vragen hoe zij de pandemie beleven en samen kijken naar wat de beste reactie is. Dat heeft heel goed gewerkt.”

Boost voor e-commerce
De coronacrisis heeft volgens Saglambilek en Aartsen gezorgd voor een enorme boost in e-commerceactiviteiten. Aartsen: “Dat heeft de vraag naar groter inzicht en effectiviteit van online weer verder versterkt. Daarbij gaat het om het zo goed bepalen van de kans op succes. Op welk moment gaat de klant tot aankoop over? Inzicht in klantgedrag is cruciaal. En daar heb je data en diepgaande analyse voor nodig. Hoe kunnen de behoeften en intenties van gebruikers effectief worden voorspeld als er zoveel data beschikbaar zijn? Daar hebben wij een unieke oplossing voor gebouwd op basis van het meest geavanceerde type kunstmatige intelligentie: deep learning. Die is in staat om dit type analyses veel sneller uit te voeren dan reguliere machine learning of handmatige segmentatie. Deze tools worden steeds belangrijker naarmate klantgedrag verandert en vooral steeds meer individualiseert.”

Innovatie en data
Bij het benutten van kansen speelt innovatie dus een cruciale rol, stellen Saglambilek en Aartsen. “Kijk alleen al naar de ontwikkeling van onze branche”, zegt Saglambilek. “SEO en SEA waren ooit de pijlers. Nu zie je dat agency’s in de volle breedte bezig zijn met een full funnel-benadering. Uitgangspunt blijft natuurlijk je doelgroep waarbij je de juiste kanalen zoekt. Technologie kan daar bij helpen. Zo wordt werk dat eerder handmatig werd gedaan nu uit handen genomen door innovatieve oplossing en technologieën, zoals bijvoorbeeld deep learning. Zulke technologieën zullen steeds belangrijker worden om elke doelgroep via de juiste kanalen aan te blijven spreken.”

Data en creativiteit
Voor de toekomst voorziet Saglambilek een grotere rol voor technologieleveranciers. “Zij gaan veel routinetaken van de bureaus overnemen, is mijn verwachting. Dat zie ik overigens niet als bedreiging maar als kans. Wij moeten als agency’s data en creativiteit inzetten om topcampagnes te ontwikkelen. Dat de uitvoering deels bij andere partijen ligt, hoeft geen probleem te zijn.”

Deze ontwikkeling betekent overigens wel dat er meer specialisatie nodig is. “Je kunt als marketeer steeds moeilijker een generalist zijn. Mijn advies is om jezelf te specialiseren. Ben je analytisch en houd je van cijfers: ga je toeleggen op data. Ben je liever creatief bezig, leg dan de focus daarop. Wanneer je deze beide specialisaties dan goed samenvoegt, liggen er enorme groeimogelijkheden.”

Tot slot voegt Aartsen toe: “Vandaag de dag is de grootste uitdaging van een marketeer het vinden van de beste partners, zowel op creatief als technologisch gebied. De Dutch Search Awards zijn een geweldige kans om de besten in de industrie te leren kennen en om geïnspireerd te raken. Ik kijk er naar uit om de verschillende partijen te ontmoeten tijdens het virtuele gala dit jaar.”

Meer informatie over de Dutch Search Awards: https://dutchsearchawards.nl/

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht