Techreuzen komen bijeen voor Conrads 100ste verjaardag

I, het middelpunt van het universum: tijdens het Conrad-jubileumevenement in Wernberg-Köblitz, halverwege juni, laten de gasten zich meeslepen door een keynote-lezing en paneldiscussie.
Voor het eerst: Microsoft en Google samen op één podium
Uitdaging voor de toekomst: kansen en bedreigingen van kunstmatige intelligentie
Keynote-lezing door Nicola Winter: zelfs de maan is binnen handbereik, want succes ligt voor het grijpen.
Oldenzaal, juli 2023. Gespreksleider voor de dag, Caren Miosga. Een keynote-lezing door straaljagerpiloot en stand-by astronaut Nicola Winter. Op 21 juni 2023 kwamen 400 invloedrijke mensen uit het bedrijfsleven en de politiek, samen met enkele oudgedienden van Conrad, bijeen in het distributiecentrum in Wernberg-Köblitz (Duitsland) om de honderdste verjaardag van Conrad Electronic te vieren. Het evenement, genaamd “The Next 100 Years”, bracht zo een panel van experts op het gebied van kunstmatige intelligentie bij elkaar.
Gigantisch evenement in het teken van verandering
“Ook na 100 jaar voelt Conrad zich nog jong en fris. Zijn wij een start-up? Absoluut niet. Kunnen we doorgaan voor een re-startup? Ik vind van wel!” Met deze woorden richtte dr. Werner Conrad zich tot zijn toehoorders. Waarom een re-startup? Omdat Conrad zichzelf in zijn 100-jarige geschiedenis keer op keer opnieuw heeft uitgevonden. Conrad was en is zijn tijd altijd een stap voor. “Change is our destiny” – verandering is al vier generaties lang stevig verankerd in het DNA van Conrad. Het familiebedrijf kenmerkt zich door zijn pioniersgeest en ziet uitdagingen als kansen. Veel politici wijzen ook op deze houding in hun rede, bijvoorbeeld de Beierse minister-president dr. Markus Söder, het hoofd van de Beierse staatskanselarij dr. Florian Herrmann, en regionale bestuurders en burgemeesters uit Oberpfalz.
De droom van het ISS
Zie uitdagingen als kansen. Ook Nicola Winter is hier zeer bekend mee. Ze was de tweede vrouwelijke straaljagerpiloot van Duitsland en is nu een stand-by astronaut. Haar credo: met moed, empathie, discipline, passie en een beetje geluk kunnen we het overal maken – zelfs de maan is binnen handbereik met alle ingrediënten voor succes.
In haar keynote-lezing vertelt ze dat ze eigenlijk te klein was om piloot te worden, en hoe ze toch in de straaljager terecht kwam. Ze ontkracht bovendien de mythe dat alleen de piloot ertoe doet in de cockpit. In tegendeel: “We hebben altijd een team nodig en daar hoort bijvoorbeeld ook de chauffeur van de tankwagen bij – als hij niet komt, mislukt het hele project.”De ervaring heeft haar geleerd dat het succes van een team afhangt van drie factoren: cultuur van persoonlijke verantwoordelijkheid, missiegerichtheid en een diepgeworteld vertrouwen in de samenwerking.
Klantenwerving en automatisering met AI
Omslag, verandering, transformatie – dit zijn de grote thema’s die als een rode draad door de drukke dag lopen. Het hoogtepunt van het evenement draait dan ook om wat waarschijnlijk de grootste technologische verschuiving van deze tijd is: kunstmatige intelligentie. In het panel discussiëren twee doorgewinterde experts met Ralf Bühler, CEO van Conrad: Florian Deter, Managing Director bij Microsoft Duitsland, en Dr. Daniel Holz, Vice President EMEA North bij Google – onder leiding van tv-journalist Caren Miosga.
Alle gesprekspartners zijn het erover eens dat bij de keuze voor AI, de toegevoegde waarde voor het bedrijf de doorslaggevende factor is. Dr. Daniel Holz brengt klantenwerving ter sprake: “AI is heel pragmatisch te gebruiken om meer klanten op een vooral ook persoonlijkere manier aan te spreken en naar de eigen platforms te brengen.”Automatisering is een ander belangrijk toepassingsgebied”, benadrukt Florian Deter van Microsoft. “AI moet toepassingen vereenvoudigen en innovatie bevorderen”. Ook de risico’s van AI staan op de agenda: het gevaar voor misbruik is altijd aanwezig. Zowel de wetgever als de AI-aanbieders moeten daarom de juiste kaders stellen. Daar is het panel het over eens.
“Het grootste deel van de transformatie is voltooid”
Ook in de lezing van Ralf Bühler, CEO van Conrad, staat – hoe kan het ook anders – het onderwerp verandering centraal. Hij richt zich daarbij vooral op de toekomst: hoe beschermen we onze toeleveringsketen? Hoe verhogen we onze efficiëntie om de wereldwijde concurrentie aan te kunnen? Hoe gaan we duurzamer om met hulpbronnen? Deze vragen staan centraal in zijn betoog. Het antwoord van Ralf Bühler: “Wij zijn ervan overtuigd dat digitaal inkopen antwoorden biedt. Daarom bestaat het Conrad Sourcing Platform. Met onze formule, een netwerk van mensen, digitale oplossingen, diensten en partners, leveren we onze klanten alle onderdelen van succes.”
Het platform van Conrad onderscheidt zich door de mens centraal te stellen: “We luisteren, zijn creatief en zetten elke dag die extra stap voor onze klanten en partners.”Conrad stelt zich ten doel het toonaangevende inkoopplatform voor technische benodigdheden in Europa te worden. “Een groot deel van deze transformatie hebben we al gerealiseerd. “En ik ben er trots op en dankbaar voor dat zoveel klanten, partners en medewerkers in deze verandering geloven en bereid zijn om samen met ons deze weg te bewandelen”, zo besluit de CEO van Conrad zijn lezing.
CONRAD | PORTRET
Conrad Electronic is al sinds 1923 een betrouwbare partner voor technologie en elektronica. Het bedrijf heeft zich sindsdien ontwikkeld tot Sourcing Platform voor alle technische benodigdheden. Zakelijke klanten vinden bij Conrad precies wat ze nodig hebben om hun projecten of bedrijf tot een succes te maken: een breed en tegelijkertijd gespecialiseerd aanbod van meer dan 750.000 productaanbiedingen, klantgerichte oplossingen en diensten, en bovendien persoonlijk professioneel en competent advies. Conrad vereenvoudigt met op maat gemaakte e-procurement-oplossingen complexe inkoopprocessen en helpt daarmee bedrijven van elke omvang en in alle sectoren tijd en geld te besparen. Fabrikanten en distributeurs kunnen als seller op de Conrad Marketplace snel en eenvoudig nieuwe doelgroepen en markten bereiken. Ook particuliere klanten profiteren van de professionele producten en diensten. Het familiebedrijf heeft zijn hoofdvestiging in Hirschau in Beieren (Duitsland) en is actief in 17 Europese landen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.