Geplaatst door Telenet

Telenet zet met ‘De Signaal Switch’ zijn analoge radio- en televisiesignaal stop

Mechelen, 9 oktober 2019 – Telenet maakt vandaag bekend dat het in de loop van 2020 het analoge radio- en televisiesignaal op zijn kabel zal beginnen stopzetten.  Hiermee wordt er ruimte vrijgemaakt op de kabel voor het steeds toenemende digitale verkeer.  Voor de betrokken klanten biedt het bedrijf een technische oplossing: een groot deel van de analoge televisiekijkers kan zijn vertrouwde zenders blijven bekijken door de instellingen van hun televisietoestel eenmalig aan te passen. Telenet begint nu al met communicatie om zeker te zijn dat iedereen mee is. Onder de noemer ‘De Signaal Switch’ bundelt het alle informatie voor klanten via brieven, mails en een website. De stopzetting van analoge televisie start in het najaar 2020 en zal gefaseerd gebeuren, tot eind 2021.  Het signaal voor analoge radio via de kabel wordt, eveneens in fases, stopgezet vanaf 10 februari 2020.

Streaming, gamen, videobellen, bestanden doormailen: consumenten en bedrijven verslinden vandaag gigantische hoeveelheden data. Telecomproviders investeren elk jaar in hun netwerk om dit stijgende dataverkeer zo efficiënt en zo snel mogelijk over hun netwerken te laten lopen. Op dit moment biedt Telenet als één van de weinige operatoren van Europa nog het analoge kabeltelevisie en -radiosignaal aan.  Dit analoge signaal is echter een inefficiënte technologie die erg veel bandbreedte inneemt. Te vergelijken met een autostrade waar nog steeds ettelijke rijstroken voorbehouden zijn voor paard en kar, terwijl tegelijk de file toeneemt op de andere rijvakken ernaast. 15 jaar na de lancering van digitale televisie neemt Telenet de beslissing om de analoge rijvakken op zijn kabel efficiënter te benutten. Het bedrijf zal tussen najaar 2020 en eind 2021 het analoge televisiesignaal stopzetten.

Zelfde zenders via compacter signaal

Meer dan 90% van de klanten is de afgelopen vijftien jaar overgeschakeld naar digitale televisie. Zij kijken via een digicorder, digibox of ‘tv met een kaartje’. Analoge televisie werd al vijf jaar niet meer actief verkocht. Zo’n 9% van de televisieklanten kijkt nog enkel via het analoge signaal. Zij hebben hun televisie rechtstreeks aangesloten op de wandcontactdoos op de muur en ontvangen zo een twintigtal zenders. Naar schatting evenveel mensen kijken televisie op deze manier op een tweede of derde toestel in hun huis.

Telenet biedt voor hen een technische oplossing in de plaats van het oude analoge signaal. De grote meerderheid van de klanten zal al zijn vertrouwde zenders kunnen blijven bekijken door eenmalig de instellingen van zijn televisietoestel aan te passen. Het toestel zal dan een nieuw “compact” signaal vinden, met dezelfde zenders als voorheen. De meeste televisietoestellen van de afgelopen 9 jaar zijn in staat dit nieuwe signaal te lezen. Telenet werkte een gedetailleerd stappenplan uit om zijn klanten te helpen bij het invoeren van de nieuwe instellingen op het televisietoestel.  2000 verschillende TV- modellen werden in kaart gebracht zodat de klant zijn tv kan terugvinden en de instellingen kan aanpassen.

Klanten die een ouder tv-toestel hebben dat het nieuwe signaal niet kan lezen, kunnen gebruik maken van een digicorder of digibox. Voor wie enkel analoge televisie heeft, biedt Telenet na de start van De Signaal Switch, een jaar gratis huur van de decoder. Daarna stapt de klant over op de op dat moment geldende huurtarieven. Klanten die al internet en digitale televisie van Telenet hebben, kunnen ook steeds gebruik maken van Yelo Play om via app of website te kijken. De prijs van het kabelabonnement wijzigt niet.

Ook stopzetting van kabelradio

Tussen 10 februari en april 2020 zal ook het analoge radiosignaal via de kabel in fases worden afgeschakeld. Ook hier gaat het om radiotoestellen die rechtstreeks met de kabel aan de wandcontactdoos zijn verbonden.  Klanten kunnen verder naar de radio luisteren via de decoder van Telenet, via internetradio, of opteren voor DAB+, de nieuwste digitale radiostandaard.   Uiteraard kunnen klanten nog altijd analoge radio beluisteren via een FM-antenne.  Telenet zal alle televisieklanten die dat vragen een gratis FM-antenne bezorgen.

De Signaal Switch: maximale klanteninformatie

Onder de noemer ‘De Signaal Switch’ lanceert Telenet vanaf midden december 2019 een uitgebreid informatieprogramma. Het bedrijf zal al zijn televisieklanten minstens vier weken voor het analoge signaal bij hen wordt afgeschakeld informeren via mail, brief, een sms en boodschappen op de betreffende zenders zodat zij op de hoogte zijn van de aanpassing.  Op de website www.telenet.be/signaalswitch vinden klanten filmpjes en informatie om na te gaan of ze nog analoog kijken of luisteren en kunnen ze het stappenplan raadplegen om hen te begeleiden bij het aanpassen van hun televisietoestel. Wie geen internettoegang heeft, kan ook altijd terecht in het contactcenter voor meer duiding en hulp.

Tests in regio Beringen en Lochristi

Telenet zal het afschakelen van het analoge radio- en tv-signaal zorgvuldig testen. Daarvoor werden twee netwerkregio’s gekozen rond Beringen en Lochristi. Deze klanten ontvangen vanaf morgen communicatie over het stopzetten van analoge radio via de kabel. Vanaf midden november wordt dat signaal voor die regio stopgezet. Dezelfde klanten zullen ook al alle communicatie over het stopzetten van het analoge televisiesignaal ontvangen vanaf midden december. Na begin maart 2020 wordt het analoge televisiesignaal daar stopgezet. Uit de tests wil Telenet leren of en hoe het zijn proces kan optimaliseren en of de communicatie en oplossingen voor klanten moeten aangepast worden.

Jeroen Bronselaer, marketing verantwoordelijke bij Telenet: “Toen in 2005 interactieve digitale televisie werd geïntroduceerd in België hebben we bewust gekozen om het analoge kabeltelevisie- en radioaanbod zo lang mogelijk te blijven aanbieden.  Bijna 15 jaar na de introductie van digitale televisie is de tijd gekomen om een Signaal Switch te doen en het analoge radio- en televisiesignaal niet meer te verdelen vanaf volgend jaar.  Onze kabel moet mee met zijn tijd. Wij realiseren ons dat het overschakelen naar een ander televisiesignaal voor een aantal klanten niet even gemakkelijk zal zijn. We gingen ook niet over één nacht ijs en hebben gekeken naar verschillende oplossingen en alternatieven die we onze klanten kunnen aanbieden. We willen absoluut onze verantwoordelijkheid nemen en we engageren ons om alle klanten maximaal te helpen bij deze overstap”.