Geplaatst door Teleplan International N.V.

Teleplan laat solide winstgevendheid zien in eerste zes maanden van 2010

In de afgelopen zes maanden kwam de omzet van Teleplan uit op € 141,0 miljoen (H1/2009: € 144,9 miljoen), een daling van 2,7%. Omzeterosie in het segment Consumer Electronics en een volumedaling in het segment Computer hebben een lichte invloed gehad op de omzet in de eerste helft van 2010. De EBITDA bleef op niveau met de eerste helft van 2009 en liet met 0,6% een lichte stijging zien van € 15,7 miljoen in 2009 tot € 15,8 miljoen nu. De EBIT steeg in dezelfde periode met 3,1% van €13,2 miljoen tot € 13,7 miljoen, terwijl de EBIT-marge opliep van 9,1% tot 9,7%. De nettowinst steeg in de eerste zes maanden van 2010 met 24,4% tot € 8,9 miljoen (was € 7,2 miljoen). De stijging is het resultaat van significant lagere financieringskosten. De winst per aandeel is daarmee uitgekomen op € 0,15.

Communications segment overtrof Computer en Consumer Electronics segment
Door de verkoop van een vestiging in Hamburg eind 2009 en de optimalisatie van het portfolio is de omzet in het Computer segment in de eerste helft van 2010 met 5,5% gedaald tot € 62,4 miljoen, tegen € 66,0 miljoen in 2009. Voortdurende operationele verbeteringen hebben deze omzetdaling echter ruimschoots gecompenseerd, waardoor de EBITDA in dit segment met 73,3% gestegen is van € 4,9 miljoen tot € 8,5 miljoen in het eerste halfjaar van 2010.

Het Communications segment blijft groeien. Werd in de eerste helft van 2009 nog een omzet behaald van € 43,0 miljoen, nu komt deze uit op € 46,2 miljoen. Vooral de netwerkactiviteiten laten een robuuste groei zien en Teleplan verwacht deze lijn in de rest van het jaar door te kunnen zetten door te investeren in uitbreiding van deze activiteiten. In de afgelopen periode was er één serviceprogramma dat een teruglopende omzetbijdrage liet zien. De onderliggende resultaten werden gemaskeerd door investeringsuitgaven voor verdere groei en enige prijsdruk. De EBITDA kwam hierdoor uit op € 3,3 miljoen in de eerste helft van 2010, tegen € 5,5 miljoen een jaar eerder.

De omzet in het segment Consumer Electronics daalde in de eerste helft van 2010 met 9,7% tot € 32,3 miljoen, tegen € 35,8 miljoen een jaar eerder. Deze daling werd veroorzaakt door een dalende omzet bij één serviceprogramma binnen dit segment. De andere activiteiten lieten weliswaar een groei zien, maar deze was onvoldoende om de volumedaling in andere delen van het segment op te vangen. De EBITDA is hierdoor met 24,8% gedaald tot € 4,0 miljoen, tegen € 5,4 miljoen in de eerste helft van 2009.

Analyse van de cashflow en balansposities
De operationele kasstroom kwam in de eerste helft van 2010 uit op € 11,2 miljoen, tegen € 17,2 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Dit is het gevolg van een stijging van het netto werkkapitaal van € 4,5 miljoen, terwijl er in het eerste halfjaar van 2009 sprake was van een daling van € 0,7 miljoen.

Het totale eigen vermogen steeg tot € 66,6 miljoen per 30 juni 2010 (31 december 2009: € 50,8 miljoen) en is een weerspiegeling van de nettowinst en de valuta-effecten van buitenlandse activiteiten in de eerste zes maanden van 2010. De equity-ratio verbeterde met 6,8 procentpunt tot 41,6% per 30 juni 2010 (31 december 2009: 34,8%).

Vooruitzichten tweede halfjaar 2010
De eerste zes maanden van 2010 werden in belangrijke mate gekenmerkt door het leggen van een fundament voor toekomstige omzetgroei. De implementatie van een klantgerichte organisatie is afgerond. Dat was de laatste mijlpaal in het proces om de organisatie klaar te maken voor het genereren van omzetgroei. “Ondanks de vele investeringen die er aankomen om de omzetgroei te realiseren, zijn we tot het besef gekomen dat ons bedrijf meer tijd nodig heeft om de stap te zetten van kostenbesparingen en het genereren van kasstroom naar een winstgevende groeimentaliteit”, zegt CEO Gotthard Haug over de veranderingen bij Teleplan. Binnen het segment Communications zal het eerder genoemde serviceprogramma beëindigd worden en niet langer bijdragen aan de omzet. “Daarom passen we onze omzetverwachting aan en verwachten we dat de omzet over heel 2010 uitkomt tussen de € 285 miljoen en € 290 miljoen. Tegelijkertijd handhaven we de verwachting voor de EBIT-marge op 9,5% tot 10%”, aldus Gotthard Haug.

Teleplan International N.V. is wereldwijd toonaangevend in high-tech after-market services op het gebied van computers, consumentenelektronica en communicatieapparatuur (de “3C’s”). De dienstverlening loopt uiteen van eenvoudige reparaties tot geavanceerde technologische en electronische oplossingen. Teleplan heeft een notering aan de beurs in Frankfurt, en is opgenomen in de Duitse smallcap-index SDAX. Het bedrijf heeft 18 vestigingen wereldwijd: in Europa, Noord-Amerika, Azië en Australië. Het hoofdkantoor is gevestigd te Schiphol, WTC. Teleplan heeft circa 5.500 werknemers.

Zie voor meer informatie www.teleplan.com