Geplaatst door CIO Magazine

Thomas Bunnik (Whoppah) meest innovatieve leider van Nederland

Thomas Bunnik, oprichter en CEO van Whoppah, online marktplaats voor tweedehands designmeubelen, is winnaar van de Innovation Award in de categorie Meest innovatieve leider. Santeon won de award voor het Meest innovatieve ecosysteem. TestGorrilla ging er met de prijs vandoor in de categorie Meest succesvolle startup, scaleup of challenger en Lensor, onderdeel van Pon Holdings, ontving de eerste award in een nieuwe categorie Meest succesvolle business-innovatie.
De Innovation Awards, een initiatief van ICT Media, werden gisteren uitgereikt tijdens CIO&CDO Insights, een jaarlijks evenement voor digitale beslissers in het bedrijfsleven en bij de overheid. Alle genomineerden presenteerden hun cases aan het publiek en de onafhankelijke jury.
Meest innovatieve leider
Winnaar Thomas Bunnik dankt de prijs aan het sterke platformmodel en de sterke groei die zijn bedrijf heeft geboekt. Juryvoorzitter Eric Wesselman (KPMG): “Samen met zijn vrouw Evelien blaast Thomas wind in de zeilen van de circulaire economie. Whoppah heeft indrukwekkende groeicijfers en een daadkrachtig platformmodel.” Thomas Bunnik: “Met Whoppah hebben we de kernproblemen van online marktplaatsen opgelost: verzekering, bezorging, betaalbaarheid en zichtbaarheid.”
Overige genomineerden in deze categorie waren Anneke Keller, CTO bij Wehkamp en Toine van Eeden, CIO bij Salta Group.
Meest innovatieve startup, scaleup of challenger
Over winnaar TestGorrilla, gisteren vertegenwoordigd door oprichter Tom Dehouck, zegt Eric Wesselman: “Ze bieden een uiterst schaalbaar platform voor assessments van potentiële kandidaten voor werkgevers. Niet door te kijken of kandidaten bij een functie passen, maar andersom. In plaats van cv’s, kijken ze naar competenties en skills. Dit wordt de toekomst: er hebben zich al investeerders gemeld voor de verdere scale-up en TestGorilla belooft een grote te worden!” Tom Dehouck: “Er loopt veel talent rond in de wereld. Dankzij op vaardigheden gebaseerde werving vind je uiteindelijk de juiste mensen.”
Overige genomineerden in deze categorie waren FastID, dat een digitale identiteit biedt voor consumenten, Moovd voor digitale therapieën in de geestelijke gezondheidszorg, en, opnieuw, maar ditmaal als organisatie, Whoppah.
Meest innovatieve ecosysteem
Winnaar Santeon, vertegenwoordigd door Renske Veenstra, biedt binnen een ecosysteem van ziekenhuizen een platform aan, HIPS geheten, voor gegevensuitwisseling tussen ziekenhuizen, zodat de kwaliteit van de zorg lokaal kan worden verbeterd. “Het gaat om een complex ecosysteem met vele stakeholders en belangen, die uitstekend worden gemanaged door Renske en haar team”, aldus Wesselman. Renske Veenstra: “Santeon gaat over het helpen van patiënten door het onderling delen van informatie en uitkomsten voor de best passende zorg.”
Overige genomineerden in deze categorie waren Randstad, voor de digitalisering van de talent journey, en Lensor/Pon, voor een geautomatiseerd systeem van schadedetectie bij lease- en huurauto’s.
Meest succesvolle business-innovatie
“De jury was dit jaar wederom positief verrast door het hoge niveau van de inzenders, alsmede de voortdurende innovatie van de markt”, zegt vicevoorzitter Anja Dekhuijzen. “Wij hebben als jury daarom tijdens het proces gekozen voor een extra award voor Meest succesvolle business-innovatie.” Lensor, onderdeel van Pon Holdings, is de ontvanger van deze prijs. “Een partij die zeer innovatief te noemen is, maar die geboren is in het datalab van een corporate”, zegt Wesselman.
Lensor, tijdens het evenement vertegenwoordigd door Robin van Ruitenbeek, heeft een systeem gebouwd waarbij meerdere interne en externe partijen zijn betrokken. “Een geautomatiseerde voertuiginspectie die met behulp van AI en computer vision zeer accurate schaderapporten genereert”, vertelt Van Ruitenbeek. Wesselman: “Een heel praktische oplossing voor lease- en verhuurbedrijven, en tevens in het belang van bestuurders. Een typische ‘Made in Holland’-innovatie die ongetwijfeld de wereld over zal gaan.”
Jury
De jury van de Innovation Awards bestond dit jaar uit Eric Wesselman (voorzitter), Anja Dekhuijzen (Whitebridge Advocatuur), Rob Beijleveld (ICT Media), Tjibbe van der Zeeuw (Squadra), Ben van der Burg (BNR Nieuwsradio) en Daniel Gebler (de Meest innovatieve leider van 2021).