Industry Wire

Geplaatst door Logixbox

Thuislevering kán veel eenvoudiger!

Per dag staan 135.00 keer pakketbezorgers voor een dichte deur. Dit betekent dat per werkweek 675.000 keer de vervoerder op pad gaat om vervolgens onverrichter zake terug te keren. De afleverkans tussen 2013 en 2015 is niet echt gestegen. In de huidige situatie wordt 25% van alle aangeboden pakketten niet in ontvangst genomen. Terwijl 87% van de consumenten zijn bestelling zonder meer aan huis wilt ontvangen.

De jaarlijkse groei in online aankopen over de periode 2012-2020 wordt voor Nederland ingeschat op 17% per jaar. Hierdoor nemen pakketvolumes komende jaren alleen maar toe en wordt het totaal aantal pakketten in 2020 op 260 miljoen geschat. Het gevolg hiervan is dat het aantal problematische afleveringen ook hiermee met 70% toeneemt tot ruim 230.000 per dag!

Ontvangststress

De consumenten hebben steeds meer keuze uit levering tijdens een gekozen tijdvak, maar daarvoor moet je wel weer thuis zijn. Vrij nemen van je werk en uren thuis zitten wachten tot het moment waarop je pakket wordt geleverd is niet meer van deze tijd. Bezorgen bij de buren, wat vinden we daar eigenlijk van ? Meerdere onderzoeken hebben laten zien dat bezorgen bij de buren echt een omstreden onderwerp is. De ontvanger is kritisch waar het pakket afgeleverd wordt en  is alleen maar akkoord als het ‘some of the neighbours’ betreft. Hoe weet de pakketbezorger wie die ‘bepaalde buren’ zijn? Het antwoord is simpel: de pakketbezorger kan dat niet weten, dus ontstaan er zeer regelmatig problemen. Doorgaan met deze omstreden aflevermethode is vragen om problemen. Hoe meer we online kopen, hoe groter de kans op irritatie en schades.

Ook de bereikbaarheid van servicepunten is zeker niet optimaal. ’s Avonds na je werk rijd je niet zomaar even door het stadscentrum, om vervolgens daar ook nog eens parkeerkosten te betalen. Bovendien zijn er nog maar weinig pakketkluisjes beschikbaar en kunnen niet alle vervoerders hier gebruik van maken.

Een logische oplossing

Dit moet toch anders kunnen, vindt Koen Verhelst van de firma Logixbox. Een veilige afleverbox  aan huis of kantoor waarin meerdere pakketten passen, biedt de webshopper een logische oplossing. Omdat er geen fysieke overdracht van bezorger naar ontvanger nodig is, bevordert de pakketbrievenbus de efficiency in de logistiek. Sterker nog: de box maakt het mogelijk om dag en nacht bestellingen te ontvangen. Bovendien maken álle pakketvervoerders hier dankbaar gebruik van. In de webshop geef je tijdens het bestelproces al door dat het pakket in een afleverbox moet. Hiermee geef je al toestemming waardoor een handtekening overbodig is. Verhelst: “We zeggen weleens: de Logixbox is de laatste online bestelling die je eventueel bij de buren of een ophaallocatie moet afhalen. Daarna heb je altijd op tijd je pakjes in huis.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht