Industry Wire

Geplaatst door T-Mobile

T-Mobile viert liefde voor internetcultuur en tienjarig jubileum hashtag

Den Haag – Het is tien jaar geleden dat de hashtag op social media zijn intrede deed en sindsdien de hele internetgeneratie wereldwijd verbindt op thema’s en onderwerpen waar mensen gepassioneerd over zijn. T-Mobile maakt via haar netwerk ongekende hoeveelheden online content beschikbaar en ziet in het jubileum dan ook een mooie aanleiding om een aantal populaire hashtags uit te lichten.
Randy van Essen, directeur Brand & Communications bij T-Mobile: “Zodra je Facebook, Instagram of Twitter opent vliegen de hashtags je om de oren. De hashtag vormt een hyperlink naar alle mogelijke inspiratie, informatie en interactie over een bepaald onderwerp en is onderdeel geworden van de online taal die we wereldwijd met elkaar spreken. Om die reden lichten we een aantal hastags uit in onze aankomende zomercampagne en vieren we een hashtag-feestje.”
De hashtag heeft in de afgelopen tien jaar revoluties (#Ferguson, #ArabSpring) ontketend, maatschappelijke bewegingen geboost (#LoveWins, #BlackLivesMatter) en belangrijke wereldgebeurtenissen met elkaar verbonden (#Sandy, #PrayforJapan). Het is de manier van de digitale generatie geworden om te reageren op social media posts waarbij lange commentaren onder posts van hun favoriete gerecht worden teruggebracht tot een beknopt: #foodporn.
Creatieve kracht
“Bij T-Mobile geloven we in de geweldige dingen die voortkomen uit delen met elkaar. De ongelooflijke creatieve, constructieve en verbindende kracht die achter de hashtag schuilgaat, is niet door ons uitgevonden”, benadrukt Randy. “We vieren het bestaan ervan en haken hier vanuit onze liefde voor ‘mobile’ en ‘online’ op in.”
Passie delen
De hashtag-campagne gaat om die reden over het online delen van passies. In de online taal is het gebruikelijk om het woord ‘porn’ te koppelen aan het onderwerp van de hashtag. “De definitie van ‘porn’ is niet meer hetzelfde als vroeger”, vindt Randy. “Die is door de internetcultuur veranderd. Of liever gezegd: er is een definitie bijgekomen. Deze woorden behoren tot de meest gebruikte op Instagram, Facebook en Twitter. #foodporn gaat bijvoorbeeld over het delen van je passie voor food. Dus of je nu foto’s van je favoriete gerechten deelt met #foodporn, festivalvideo’s met #festivalporn of de meest adembenemende zonsondergang gifs met #skyporn is helemaal aan de mensen zelf.”
 
De T-Mobile-campagne rondom hashtags gaat op 10 juli van start en stopt eind augustus.
Feiten en cijfers over de hashtag
  • Chris Messina introduceerde de hashtag als symbool voor alles wat verband houdt met ‘gegroepeerde informatie’ over een onderwerp.
  • Hashtag is slechts een nieuwe naam voor het oude pondteken, het hekje (hash), hex of octothorp.
  • Komende maand – augustus 2017 – viert de hashtag zijn tiende verjaardag.
  • Op Instagram alleen al is #foodporn 122 miljoen keer gebruikt, #sky/skyporn 138 miljoen keer en #carporn 11,5 miljoen.
  • Internetcultuur heeft een extra definitie gegeven aan ‘porn’ welke officieel is overgenomen in het Engelse dictionary.com als; ‘televisieprogramma’s, artikelen, afbeeldingen, etc. die voorzien in een sterke, onweerstaanbare behoefte aan, of interesse in iets zoals een magazine boordevol foodporn.
————————————————————–
 
Over de campagne
De tv-commercial kunt u bekijken via de volgende URL: https://youtu.be/GCrI_ki-SOg en aanvullende campagnebeelden kunt u vinden op onze beeldbank.
 
Over T-Mobile Nederland
Met 3,7 miljoen gebruikers is T-Mobile Nederland, onderdeel van Deutsche Telekom, één van de grootste aanbieders van telecommunicatie voor consumenten en zakelijke klanten. T-Mobile biedt klanten op eenvoudige en aantrekkelijke wijze toegang tot telecommunicatiediensten en is vooruitstrevend op het gebied van mobiel internet. T-Mobile Nederland voert de merken T-Mobile, Ben en KNIPPR. Het netwerk van T-Mobile is in 2016 en 2017 door P3 uitgeroepen tot het best geteste netwerk van Nederland.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht