Industry Wire

Geplaatst door Jungle Minds

TNT beste financiële website van 2010. Ondernemingen experimenteren met Social Media

Jungle Minds heeft, in opdracht van Het Financieele Dagblad, voor het achtste opeenvolgende jaar de kwaliteit beoordeeld van de online financiële communicatie van veertig ondernemingen die aan de Nederlandse effectenbeurs zijn genoteerd. Deze veertig websites kwamen in het vooronderzoek als beste uit de bus. Zij scoorden het beste op transparantie, toegankelijkheid, interactiviteit en volledigheid.

Meer en meer wordt ‘online’ het primaire kanaal voor de financiële communicatie van beursgenoteerde ondernemingen. Online brengt een aantal belangrijke voordelen met zich mee ten opzichte van het papieren jaarverslag. Zo is informatie online altijd beschikbaar, blijft het eenvoudig up-to-date en kunnen bezoekers live persconferenties volgen. De verwachting is dat de voordelen de komende jaren steeds beter benut zullen worden door ondernemingen.

Groei mobiele corporate websites
Steeds meer ondernemingen benutten de kansen die ontstaan door de explosieve groei in het gebruik van mobile devices. 25% van de onderzochte ondernemingen beschikt inmiddels over een mobiele site. ‘Beursgenoteerde ondernemingen bieden steeds vaker een mobiele site aan, maar zijn over het algemeen nog zoekende naar een optimale invulling van de mobiele corporate website. De bezoeker vindt hier nu voornamelijk bedrijfsnieuws, de financiële agenda en de contactgegevens’, aldus Geert-Jan Smits, Partner bij Jungle Minds.

Online jaarverslag in opkomst
Het online jaarverslag heeft afgelopen jaar een sterke groei doorgemaakt. 55% van de onderzochte ondernemingen biedt dit jaar naast een PDF-jaarverslag ook een online jaarverslag aan. Dit is bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar, toen 30% van de ondernemingen hierover beschikte. Het online jaarverslag wordt daarnaast steeds interactiever. Bij TNT heet de CEO de gebruiker welkom in een korte video introductie, is er de mogelijkheid om informatie te personaliseren en kan het jaarverslag eenvoudig gedeeld worden via de mail of social media.

Interactie met de stakeholders mogelijk door social media
Beursgenoteerde ondernemingen gaan langzaam de interactie aan met de stakeholder. 25% van de onderzochte ondernemingen is inmiddels aanwezig op 1 of meerdere social media. Steeds meer ondernemingen bieden de mogelijkheid om met hen in contact te komen of te volgen via bijvoorbeeld Twitter of Facebook. Ondanks een toename in het gebruik van social media binnen het online landschap, zijn veel beursgenoteerde ondernemingen nog terughoudend met de inzet ervan. Voornaamste oorzaak lijkt het ontbreken van een gedegen social media strategie.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht