Geplaatst door GUTS

Toch einde aan woekerprijzen toegangskaarten

Amsterdam 26 oktober 2017 – Het stranden van het wetsvoorstel Doorverkoop toegangskaarten in de eerste kamer blijkt de Amsterdamse startup GUTS in de kaart te spelen om hun missie te verwezenlijken. GUTS elimineert fraude en woekerprijzen bij de doorverkoop van tickets door slim gebruik te maken van blockchain technologie. Deze techniek zorgt ervoor dat de authenticiteit van iedere kaart gegarandeerd is en dat het niet mogelijk is om de kaarten voor een hogere prijs door te verkopen.

Precies op het moment dat het wetsvoorstel strandde, lanceerde GUTS haar eigen cryptovaluta, de GET, met een zogenaamde Initial Coin Offering. Het resultaat mag er wezen, de award winnende startup uit Amsterdam wist maar liefst 2.1 miljoen euro op te halen in enkele uren en ze zijn pas net begonnen. Het doel is om voor eind november 15 miljoen op te halen en met dat geld de wereld te bevrijden van zwarthandel en fraude met toegangskaarten.

De CEO van de startup, Maarten Bloemers, geeft aan dat ze het strandden van het wetsvoorstel zowel begrijpelijk als spijtig vinden, maar qua timing is het voor GUTS geen slecht nieuws geweest. “De wet zoals die is ingediend bij de Eerste kamer was een papieren tijger geworden die weinig effect zou hebben gehad”, verklaart Maarten. “Het onderstreept dat de oplossing voor dit wereldwijde probleem niet door wetgeving gerealiseerd gaat worden, wij geloven er heilig in dat onze techniek wél de oplossing biedt die zoveel mensen willen.”

De lancering van de eigen cryptomunt van GUTS, de Guaranteed Entrance Token of GET, is het laatste wapenfeit van GUTS. “De GET zorgt ervoor dat iedereen makkelijk kaarten kan kopen zonder verstand te hebben van de onderliggende techniek. Een kaartje kopen of verkopen is zeer eenvoudig” Tevens wenst Maarten te benadrukken dat het geld dat wordt opgehaald met de eigen cryptomunt wordt ondergebracht in een stichting zodat het geld niet verkeerd besteed wordt. “Initial Coin Offerings zijn er in vele soorten en maten, wij willen een voorbeeld stellen. Cryptovaluta en blockchain hebben een gigantische potentie, maar zijn nog niet bekend bij het grote publiek”. Dat willen wij veranderen door compleet transparant te zijn.”

GUTS heeft in korte tijd een indrukwekkende staat van dienst, zo wist de startup de Buma Meets Tech award in de wacht te slepen, is het een strategisch partnerschap met Hekwerk Theaterproducties aangegaan en heeft Watse de Jong (manager van Martin Garrix) zijn naam aan het project verbonden. Maarten is verheugd met de progressie “Nu ons product gelanceerd is en we een aantal pilots met Jochem Myjer succesvol hebben volbracht, staat niets ons meer in de weg om de wereldwijde ticketing markt eerlijk en transparant te maken.”