Geplaatst door TOMRA

TOMRA introduceert statiegeldautomaat voor mobiele telefoons

Apeldoorn, 23 mei 2017. TOMRA lanceert de ‘Ecosave’, een automaat voor inname van mobiele telefoons en andere producten zoals inktcartridges. TOMRA is hiermee klaar voor de toekomst, mocht er statiegeld geheven worden op mobiele telefoons. Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, Sharon Dijksma, laat momenteel onderzoeken of consumenten door middel van statiegeld gestimuleerd worden om mobiele telefoons te recyclen.

Ecosave

De Ecosave is een automaat die in samenwerking met Eeko Group tot stand is gekomen. Het is een modern inzamelpunt met een groot touchdisplay wat voor promotionele doeleinden ingezet wordt. “Wanneer er daadwerkelijk statiegeld op mobiele telefoons geheven wordt, zal de Ecosave in staat zijn de klant achteraf het statiegeld uit te keren” licht René Hissink, directeur van TOMRA, toe. Op dit moment keert de automaat nog geen statiegeld uit, maar doneert het een bedrag aan een goed doel naar keuze. “De Ecosave is een fantastische manier om afval te kunnen gebruiken als grondstoffen en bovendien goede doelen te ondersteunen” gaat Hissink verder. Naast mobiele telefoons neemt de Ecosave ook producten zoals lege inktcartridges in.

Circulaire economie

Door het inleveren van mobiele telefoons en cartridges wordt er niet alleen aan een goed doel bijgedragen, maar ook aan de circulaire economie. “Grondstoffen worden steeds schaarser, dus waar het kan moeten we recyclen” zegt Hissink. “Een automaat als de Ecosave past goed binnen de huidige samenleving. Het grote touchscreen nodigt uit om de automaat te gebruiken en door de financiële beloning worden consumenten gestimuleerd om te recyclen” vult hij aan. Wanneer er voor statiegeld op mobiele telefoons wordt gekozen, heeft TOMRA in ieder geval een pasklare oplossing beschikbaar. Momenteel zoekt TOMRA locaties om een test met de Ecosave uit te voeren.

——————————————————————————————————————-