Industry Wire

Geplaatst door Paardekooper

Trends in verpakkingen 2019: de verpakking is een cadeau op zich

De verpakking is al ruime tijd veel meer dan een omhulsel om het product te beschermen. Uiteraard heeft de verpakking een functioneel nut, maar ze heeft zich de laatste jaren steeds meer ontwikkeld tot een merkuiting van het product en bedrijf. Het is de eerste indruk die wordt afgegeven als het cadeau wordt gegeven en uitgepakt.

Het einde van het jaar biedt een mooi moment om terug te kijken naar de ontwikkelingen die in de markt hebben plaatsgevonden, en vooruit te kijken naar wat komen gaat. Paardekooper Verpakkingen is al sinds 1919 actief in de (inter)nationale verpakkingsmarkt en houdt vanuit de eigen ideeënfabriek Wrapp!Dup de internationale trends nauwlettend in de gaten. Gebaseerd op trendreizen naar onder andere Londen, Barcelona en Scandinavië heeft Paardekooper een aantal verpakkingstrends voor 2019 gesignaleerd en op een rij gezet.

Grens tussen food en non-food vervaagt

De verpakking maakt onderdeel uit van het hele productconcept en wordt steeds vaker ingezet als een uiting van de identiteit. Dit geldt niet alleen voor non-food producten, maar in toenemende mate ook voor food producten met een beperkte houdbaarheid.

In beide segmenten worden de producten meer en meer als een luxe cadeau verpakt. Binnen het foodsegment draait alles om de zintuiglijke beleving. Proeven doe je met de ogen. Dit is terug te zien in het gebruik van transparante deksels, waardoor het product (deels) zichtbaar blijft. Consumenten zoeken de associatie met echte, natuurlijke en ambachtelijke elementen. Deze associatie is bijvoorbeeld terug te zien in het toenemend gebruik van kraftpapier en natuurlijke materialen in foodverpakkingen.

Persoonlijke aanpak: bedrijf en klant

Personalisering van de verpakking is een trend die in 2019 verder zal worden doorgezet. Aan het einde van het jaar was deze trend duidelijk te zien in het groeiende aandeel van het kerstpakket in plaats van de cadeaubon. De aandacht die wordt besteed aan de keuze voor een pakket dat past bij het bedrijf en de werknemers, toont veel waardering voor het personeel.

Indruk maken met de verpakking wordt steeds belangrijker. Bedrijven personaliseren nu vooral de verpakking zodat alle details passen bij het merk en de doelgroep. De verpakking is onderdeel van de hele klantbeleving. Er wordt veel gebruik gemaakt van tekst om duidelijk te maken wat het product inhoudt, maar ook om de koper aan te spreken.

De klant die het cadeau geeft wil ook graag indruk maken. De verpakking is steeds meer een cadeau op zich en kan in toenemende mate gepersonaliseerd worden. Zo bieden de grotere warenhuizen in Londen een aparte gift wrap service aan, waar klanten uit cadeaupapier, tasjes en cadeaudoosjes kunnen kiezen, die worden bedrukt met je eigen naam of je familienaam.

Groeiend bewustzijn

Het bewustzijn groeit als het gaat om duurzaamheid en circulaire concepten. Steeds vaker worden innovaties ingezet om optimaler te verpakken met verpakkingsmateriaal gemaakt van verantwoorde grondstoffen. Bovendien wordt er minder lucht verpakt door kleinere dozen te gebruiken, waardoor de omvang van de pakketten afneemt en er minder vulmateriaal nodig is.

Langzamerhand heeft duurzaamheid een mainstream imago gekregen. In plaats van kartonnen wegwerpbekers, wordt ingezet op herbruikbare bekers die bedrukt kunnen worden en makkelijk te reinigen zijn. Maar ook geschenkverpakkingen worden herbruikbaar. De Japanse inpakmethode Furoshiki wordt vaker toegepast, dit is een methode om cadeaus met een doek in te pakken. Het doek is vervolgens te hergebruiken als verpakking, sjaal of bijvoorbeeld als haarband.

Een trend onder startups is dat zij zelf hun verpakkingen maken. Papier wordt gerecycled en ingezet als cadeaupapier. In Barcelona is zelfs een startup aanwezig die cadeauzakjes maakt van oude schoolschriften uit India. Het verhaal achter de verpakking maakt het extra bijzonder en geeft een unieke ervaring.

In het nieuwe jaar wordt persoonlijke aandacht nog duidelijker zichtbaar. 2019 wordt het jaar waarin verpakkingen een cadeau op zich zijn en uitpakken een waar feest wordt.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht