Geplaatst door FiberApeldoorn

Uitrol glasvezel Apeldoorn nieuw leven ingeblazen

APELDOORN – Na 5 jaar afwezigheid wordt de uitrol van glasvezel in Apeldoorn hervat. Dat meldt het burgerinitiatief FiberApeldoorn. KPN, die sinds 2014 volledig eigenaar is van het Twentse Reggefiber uit Rijssen , gaat dit jaar nog de wijken Osseveld-Oost, Woudhuis en de wijkdelen Anklaar en Sprenkelaar aansluiten, onder de naam KPN Netwerk. Een totaal van 7813 woningen. Daarmee is Apeldoorn ten oosten van het kanaal en de noorden van de spoorlijn Apeldoorn – Zutphen volledig verglaasd.

In 2014 kwam, met de overname van Reggefiber door KPN, voorlopig een einde aan de verdere verglazing van de bestaande wijken in Apeldoorn. Welgelegen, Zevenhuizen en Osseveld-West waren inmiddels voorzien van het toekomstbestendige netwerk, alsmede de nieuwbouwwijken Zuidbroek en Zonnehoeve. Volgens KPN destijds kon het bestaande kopernetwerk met een upgrade nog jaren mee gaan. Met een nieuw bestuur en voortschrijdend inzicht heeft KPN anno 2019 toch besloten de uitrol van glasvezel te hervatten. Volgens FiberApeldoorn zal de aankomende netwerkupgrade van concurrent Ziggo ook daar een rol bij spelen, waarbij theoretisch gigabit snelheden gehaald kunnen worden. Met het upgraden van het kopernetwerk naar glasvezel kan KPN de COAX concurrent in ieder geval weer voorblijven.

Wat KPN met de rest van Apeldoorn doet na het voltooien van de bovengenoemde wijken eind 2019, is op dit moment nog niet gecommuniceerd met FiberApeldoorn. De initiatiefgroep hoopt dat KPN het licht gezien heeft en doorstoomt om de rest van de stad verder te verglazen. “Apeldoorn heeft behoefte aan een open toekomstbestendig netwerk.” zegt Jeriël Zweverink, éen van de initiatiefnemers. “Het is goed om verder te kijken dan wat ieders internetbehoefte nú is. Over 5 jaar zal de behoefte weer anders zijn. Als je dan pas gaat nadenken over glasvezel loop je alweer achter de feiten aan. Stilstand is nou eenmaal achteruitgang.” Ook het niet afhankelijk willen zijn van het gesloten Ziggo netwerk speelt een rol, geeft Zweverink aan. “Het is goed voor de marktwerking. Het houdt alle partijen scherp.”

Voor de wijken Osseveld-Oost en het Woudhuis zijn er informatieavonden op 27 en 28 maart a.s. georganiseerd. Op 27 maart in OBS de Regenboog en op 28 maart