Geplaatst door Unless

Unless voorspelt succes van websites met machine learning

Amsterdam – Unless, het platform voor personalisatie van websites, lanceert een nieuwe toepassing waarmee op iedere website automatisch kan worden vastgesteld of een bezoeker ook daadwerkelijk klant gaat worden. Met de Unless technologie kan vervolgens iedere bezoeker op persoonlijke wijze worden aangesproken op de website, met een nog groter slagingspercentage als gevolg.
De korte aandachtsspanne van bezoekers op het web heeft grote gevolgen voor commerciële websites. Gemiddeld worden niet meer dan twee van de honderd bezoekers ook uiteindelijk klant. “Als je iedere bezoeker aanspreekt op een persoonlijke manier, verbetert de conversie enorm. Maar dan moet je wel goed weten wat voor soort mens je bezoeker is. Met machine learning kunnen we dat nu heel goed voorspellen”, vertelt Sander Nagtegaal, CEO van Unless.
Meer omzet en minder retourzendingen
De dienst van Unless is eenvoudig aan iedere bestaande website te koppelen. Vervolgens kunnen doelstellingen worden bepaald die te maken hebben met het succes van de online business. “Als een e-commerce website schoenen verkoopt, telt ieder verkocht paar als een behaald doel. Daarnaast leg je op dezelfde manier risico’s vast, bijvoorbeeld dat iemand datzelfde paar schoenen weer terugstuurt”, legt Nagtegaal uit. “Door die gebeurtenissen vast te leggen, kunnen we op basis van patroonherkenning mensen in groepen indelen en zo meten welk type mensen het meest succesvol zijn, en welke het minst.”
De nieuwe algoritmes van Unless voorspellen zo de kans op succes van iedere nieuwe bezoeker. Die kans kan vervolgens verder worden vergroot door personalisatie van de website. Voor ieder van die doelgroepen kan namelijk de online gebruikerservaring een beetje worden aangepast via de simpele Unless editor. Denk hierbij aan titels, teksten, plaatjes of buttons die beter passen bij de aard van de doelgroep. Unless zorgt er dan voor dat iedere bezoeker een unieke versie van de website ziet, die speciaal voor hen is aangepast.
Een doelgroep met een potentieel hoge waarde wordt op die manier verder gestimuleerd, terwijl andere doelgroepen juist minder aangemoedigd worden. Denk bijvoorbeeld aan bezoekers die stelselmatig producten terugsturen. “Meer verkopen is fijn, maar minder kosten maken door retourzendingen te voorkomen is nog veel belangrijker”, zegt Nagtegaal. “Met name voor e-commerce bedrijven kan dit het verschil zijn tussen succes of een voortijdig faillissement.”
Machine learning en kunstmatige intelligentie
Unless zet groot in op machine learning en kunstmatige intelligentie. “Zeer binnenkort weten we niet alleen of individuele bezoekers klant gaan worden, maar kunnen we ook voorspellen wat het beste werkt om ook daadwerkelijk de aandacht vast te houden van ieder individu”, zegt Nagtegaal. “Ons doel is om websites menselijker te maken – en we komen steeds dichterbij. ”
Over twee jaar wil Unless de gebruikerservaring automatisch afstemmen op achtergrond, eigenschappen en zelfs stemming. “Een langere aandachtsspanne en een beter begrip van informatie maakt websites dan veel effectiever. Zowel consumenten als bedrijven profiteren daar enorm van”, sluit Nagtegaal af.
Over Unless
Unless verbetert het begrip tussen mens en machine, door het specifiek afstemmen van digitale communicatie op ieder individu. Het platform voor online personalisatie laat websites zich aanpassen aan elke unieke bezoeker.
Unless, opgericht in 2016 in Amsterdam, wordt op meer dan 7000 websites toegepast. Het bedrijf wordt ondersteund door Block Party, Rockstart en verschillende individuele investeerders.
Meer informatie: https://unless.com