Vraagt ons veranderende medialandschap om nieuwe gedragsregels voor mediaprofessionals? Dat is de kernvraag van de Massive Open Online Course (MOOC) Media Ethics and Governance van de Universiteit van Amsterdam (UvA) die donderdag 28 september van start gaat op het onderwijsplatform Coursera. De cursus is geheel Engelstalig, gratis en wereldwijd te volgen.

Professionals die in hun werk te maken hebben met ethische keuzes op gebied van communicatie, zoals bijvoorbeeld journalisten, mediaprofessionals of politici, leren via deze online cursus over hoe om te gaan met ethische dilemma’s in communicatie. De MOOC richt zich niet op wat goed of fout is, maar op het ontwikkelen van ideeën over media-ethiek. De cursus stelt invloedrijke theorieën en perspectieven over ethiek ter discussie, onderzoekt de veranderende eisen en verwachtingen vanuit de maatschappij en kijkt naar bestaande normen over ethiek voor mediaprofessionals.

Eigen tempo

De MOOC, die bestaat uit studiemateriaal dat ook in de UvA-bachelor Communication Science wordt gebruikt, wordt aangeboden via het platform Coursera en biedt de mogelijkheid om de cursus in eigen tempo en op zelfbepaalde momenten te volgen. Door middel van video’s, quizzen en peerfeedbackopdrachten kunnen de cursisten de opgedane kennis direct toetsen en toepassen.

Interactie met de docent

Daarnaast is er veel interactie tussen studenten onderling mogelijk en met het docententeam, dat bestaat uit Rutger de Graaf, Damian Trilling, Lotte Salome, Sandra Jacobs en Annemarie van Oosten.

Beste van Europa, nummer twee van de wereld

De online cursus Media Ethics and Governance is een initiatief van het College of Communication en de Graduate School of Communication Science. Communicatiewetenschap aan de UvA heeft een zeer goede reputatie: in de QS World University Ranking werd de discipline uitgeroepen tot beste van Europa en nummer twee van de wereld. In 2013 lanceerde Communicatiewetenschap aan de UvA de MOOC ‘Introduction to Communication Science’, de eerste MOOC op het gebied van communicatiewetenschap wereldwijd. Deze heeft inmiddels meer dan 150.000 bezoekers getrokken uit meer dan 100 landen.