Geplaatst door VAIMOO

VAIMOO introduceert elektrische deelfietsen in Rotterdam

Rotterdam, 15 december 2020 – Misschien heb je ze al zien staan in de stad: geparkeerde elektrische fietsen van nieuwe aanbieder VAIMOO. Rotterdammers kunnen sinds kort gebruik maken van de VAIMOO e-bike. Het Italiaans bedrijf achter het ontwerp van VAIMOO is Mermec en is na een korte proefperiode gestart met 150 elektrische deelfietsen.

In 2019 nam VAIMOO het beëindigde Gobike over, dat een infrastructuur van dockingstations in Rotterdam plaatste waarin elektrische fietsen kunnen worden opgeladen. VAIMOO neemt de aanbesteding en de bestaande infrastructuur over en heeft als doel 500 deelfietsen in Rotterdam te faciliteren. Na een korte testperiode zijn de reeds 150 geplaatste elektrische deelfietsen in 13 dockingstations nu voor iedereen beschikbaar. Voor het einde van het jaar zullen er 330 e-bikes beschikbaar zijn en in het eerste kwartaal van 2021 worden daar nog eens 170 e-bikes aan toegevoegd.

Roger Demkes, directeur De Verkeersonderneming: “Als De Verkeersonderneming stimuleren we alle vormen van slimme en duurzame mobiliteit. Met Vaimoo zijn Rotterdam en Capelle weer een mooie elektrische deelfietsoplossing rijker dat een uitstekend alternatief biedt voor auto’s, zeker in de binnenstad.”

“Met de inzet van VAIMOO’s e-bike hebben we de Rotterdammers een essentiële vervoersdienst teruggegeven,” zegt Matteo Pertosa, Vaimoo Directeur en Lid Raad van Bestuur bij Mermec. “Last mile-mobiliteit is een essentieel onderdeel in de groei van het openbaar vervoer en elektrische micromobiliteit in het bijzonder.ok zorgt het voor de flexibiliteit en capaciteit die nodig is om intermodaal en inclusief vervoer te stimuleren en het hele stedelijk gebied met elkaar te verbinden, zelfs de randgebieden. We hopen dat VAIMOO’s e-bikes meer mensen kunnen aanzetten tot het gebruik van dit soort duurzame mobiliteit en we tegelijkertijd hun levenskwaliteit kunnen verbeteren.”

VAIMOO biedt een uitgebreide geo-distributie van de stations, gecombineerd met een grote vloot van volledig elektrische fietsen. De e-bikes kunnen op afstand bediend worden om zo vandalisme te verminderen en tegelijkertijd de distributie en onderhoudsdiagnose te verbeteren. Bovendien is de connectiviteitsmodule klaar om te worden geïntegreerd bij externe aanbieders via MaaS (Mobility as a Service-systeem), zodat in de toekomst een grotere acceptatie kan worden gerealiseerd.

Hoe werkt het?
Iedereen die de e-bike wil gebruiken, kan een reservering maken via de VAIMOO Sharing-app. Het slot kan worden geopend met de app die beschikbaar is voor iOS en Android en kan worden gedownload via de App Store en Play Store. De huurprijs is 1 euro om een reis te starten en 15 cent per minuut, met een welkomstkorting van 15 gratis minuten voor de geregistreerde gebruikers. De korting is beschikbaar tot 26 december. Naast creditcard zullen binnenkort ook iDeal, Google Pay en Apple Pay als betaalopties worden toegevoegd.

In Rotterdam is een breed scala aan fysieke docking stations gevestigd om de e-bikes neer te zetten, maar het is ook mogelijk om de voertuigen in virtuele drop zones ingeschakeld terug te brengen, zonder extra kosten voor het geval de fysieke docking stations vol of niet beschikbaar zijn, anders zal de gebruiker worden opgeladen als de fiets uit deze gebieden wordt weggelaten. Dit maakt het mogelijk en duurzaam om de dienst niet alleen in het centrum te verlenen, maar ook aan de rand van Rotterdam.

De e-bikes hebben een bereik van 40 km en trapondersteuning met een snelheid tot maximaal 25 km/u, dankzij de krachtige batterijen en gerecyclede aluminium frames.

Voor meer informatie gaat u naar: https://www.vaimoo.app/rotterdam/
Volg VAIMOO Sharing ook op:
Instagram: https://www.instagram.com/va.rotterdam/
Facebook: https://www.facebook.com/VA.Rotterdam/