Geplaatst door ConsultancyExit.com

Vandaag lancering recruitmentplatform consultancyexit.com

Het nieuwe recruitment platform ConsultancyExit.com is vandaag gelanceerd. Dit platform voor strategie consultants met interesse in een nieuwe baan is opgericht door oud strategie consultants Peter Zeeuw van der Laan (oud McKinsey) en Maarten van der Kwaak (oud Roland Berger). De onderneming is dan ook opgezet vanuit het perspectief van de uittredende strategie consultant, en speelt in op de behoefte van organisaties om getalenteerde werknemers met strategie consultancy achtergrond aan te nemen. Het platform heeft al verschillende launching partners die variëren van corporates, tot private equity kantoren, tot start-ups en NGOs.

ConsultancyExit.com

Oprichters van  Peter Zeeuw van der Laan en Maarten van der Kwaak maakten zelf onlangs hun exit uit de consultancy. Tijdens hun oriëntatie op een nieuwe baan merkten zij dat recruitmentbureaus veel vacatures probeerden te verkopen die niet met hun voorkeuren overeenkwamen. Peter Zeeuw van der Laan licht toe: “Eigenlijk in alle gevallen luisterden recruiters in eerste instantie naar wat ik zocht in een nieuwe functie, maar werd het vervolgens al snel een verkooppraatje waarbij ze mij vacatures aanboden die totaal niet bij mijn wensen aansloten.” Maarten van der Kwaak sluit zich daarbij aan: “Het aanbod is daarbij vaak vrij eenzijdig met weinig aanbod bij start-ups, private equity kantoren of NGOs.”

Maarten van der Kwaak vertelt hoe dit in de praktijk wordt toegepast: “Aan de hand van de voorkeuren die consultants bij ons aangeven worden niet alleen relevante bestaande vacatures getoond, maar met deze input zoeken wij ook nieuwe vacatures. Op deze manier bepalen de voorkeuren van de consultants onze acquisitie agenda en zorgen wij dat we echt relevant zijn.”

Hij vervolgt: “Ook vernieuwen we door kandidaten snel in contact te brengen met opdrachtgevers, vaak via informele koffie afspraken met oud strategie consultants.

Deze alumni kunnen uit eerste hand vertellen hoe de overstap is bevallen en welke kansen de organisatie biedt voor oud strategie consultants. Consultants kunnen dit op ons platform vrijblijvend aanvragen, waarna wij ze in contact brengen met de juiste persoon.” Dit snelle, directe contact wordt door opdrachtgevers ook gewaardeerd aangezien ze op deze manier voor de employer branding minder afhankelijk zijn van derde partijen.

Om kandidaten te ondersteunen tijdens de oriëntatie en om te bepalen in welke richting ze hun carrière willen vervolgen werkt ConsultancyExit.com samen met onafhankelijke carrière coaches. Peter Zeeuw van der Laan vertelt wat hier nieuw aan is: “Onze coaches verdienen geen geld met plaatsingen. Hierdoor kunnen ze onze kandidaten onafhankelijk begeleiden, zonder dat kandidaten onder de noemer advies richting bepaalde vacatures worden geduwd. Wanneer consultants met behulp van coaches hun voorkeuren hebben bepaald kunnen wij vervolgens voor hen gaan zoeken.”

Gewilde strategie consultants

Tijdens de marktverkenning merkten Peter Zeeuw van der Laan en Maarten van der Kwaak een grote vraag naar oud strategie consultants bij een groot aantal corporates, start-ups, private equity kantoren en NGOs. ConsultancyExit.com helpt deze organisaties om meer getalenteerde werknemers te recruiten, die met hun strategie consultancy vaardigheden vaak snel veel waarde kunnen toevoegen aan de organisatie. Strategie consultants zijn bijvoorbeeld typisch gezien erg sterk in het gestructureerd oplossen van lastig problemen, communiceren en brengen discipline en structuur in de uitvoering. Ook hebben ze met hun hoge ambitie en sterke drive veel impact op een organisatie.

De schaalbaarheid van het platform en de manier van werken vertaalt zich ook in significante kostenvoordelen voor organisaties t.o.v. concurrenten, waardoor het platform in combinatie met de toegenomen relevantie ook voor opdrachtgevers interessanter is.

Vanaf 23 februari is ConsultancyExit.com operationeel en klaar om (oud) consultants te helpen met hun exit. Voor meer informatie zie: www.consultancyexit.com.

Achtergrond oprichters

Peter Zeeuw van der Laan is ongeveer 3 jaar werkzaam geweest als strategie consultant bij McKinsey & company. Daarvoor heeft hij een MSc Applied Physics behaald aan de TU Delft. Na zijn tijd bij McKinsey & company is hij als Managing Director en co-founder van Carmundi Indonesië bij Rocket Internet gaan werken. Zijn recruitment ervaring heeft hij opgebouwd met zijn andere bedrijf theInsideCoach.nl. Dit bedrijf begeleidt topstudenten en PhD kandidaten die de strategie consultancy in willen.

Over enig conflict tussen ConsultancyExit.com en TheInsideCoach.nl zegt Peter Zeeuw van der Laan: “Wij pushen mensen bij ConsultancyExit.com niet om weg te gaan maar bieden met ons platform een relevantere oplossing voor mensen die al een richting hebben bepaald. Daarom voorzie ik geen conflicten tussen beide bedrijven”.

Maarten van der Kwaak heeft vijf jaar bij Roland Berger gewerkt, waar hij verschillende projecten heeft gemanaged. Zijn MScs privaat- en bedrijfsrecht behaalde hij aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarnaast heeft hij zowel een bachelor Economics, als een MBA aan INSEAD behaald. Na zijn exit bij Roland Berger heeft Maarten van der Kwaak zijn eigen recruitment start-up voor excellente rechtenstudenten verder uitgebreid: Legal Top Talent. De recruitment ervaring die hij daar heeft opgebouwd combineert hij met zijn ervaring als consultant bij ConsultancyExit.com.