Geplaatst door Giftomatic

Verlopen cadeaukaart? Niet meer met Giftomatic

Bijna iedereen heeft het wel eens meegemaakt; je vindt een cadeaukaart die verlopen blijkt te zijn. Dat gebeurt geruisloos en je baalt dat je niet meer aan de cadeaukaart hebt gedacht. Het waardeloze stukje plastic zorgt voor een oneerlijk gevoel. Er is tenslotte voor betaald. Naar schatting verloopt alleen in Nederland al elk jaar voor zo’n 100 miljoen euro aan cadeaukaart waarde.

Voor consumenten is het vaak moeilijk te accepteren dat een cadeaukaart zijn waarde kan verliezen. Zo ook voor drie ondernemers uit Haarlem. Zij besloten een dienst op te zetten die voorkomt dat je je cadeaukaart vergeet. Vanuit de overtuiging dat cadeaukaarten vooral verlopen door een gebrek aan tijd, inspiratie en overzicht, bouwden zij Giftomatic. Een gratis dienst die fungeert als personal shopper die je elke week productsuggesties stuurt. Zo raakt je kaart niet meer zomaar in de vergetelheid.

Geheugensteun

Door je bij Giftomatic aan te melden, ontvang je elke donderdag een email met productsuggesties op maat voor de kaarten in jouw bezit. Hierdoor wordt je elke week herinnerd en ontdek je interessante producten. “We zijn een personal shopper en willen je cadeaukaarten echt tot leven brengen. Ons doel is je producten te laten ontdekken waar je zelf niet zomaar op zou komen.” – aldus CEO Sander Vessies.

Productsuggesties die bij je passen

Elke donderdagmiddag ontvangen inmiddels honderden cadeaukaarthouders een inspiratiemail. De selectie komt tot stand door een combinatie van de redactie en een zelflerend systeem. Giftomatic selecteert de eerste periode vooral producten die op dat moment populair zijn, of waar een mooie korting op zit. Na een paar weken worden de suggesties steeds meer op maat geselecteerd. Zodra de verloopdatum nadert ontvang je een waarschuwing om te voorkomen dat de cadeaukaart verloopt.

Op dit moment is het mogelijk om 3 kaarten toe te voegen per account. Giftomatic ondersteunt alle populaire Nederlandse cadeaukaarten, waaronder die van VVV, Bol.com, Nike, Bijenkorf en Boekenbon. Aanmelden kan gratis en vrijblijvend op giftomatic.nl.

Verlopen cadeaukaarten als pervers verdienmodel

Bij programma’s als TrosRadar en Kassa zijn oneerlijke praktijken rondom cadeaukaarten regelmatig onderwerp van gesprek. Voor elke kaart vormt de zogeheten “vrijval” een onderdeel van de winst. Bepaalde kaartuitgevers richten het verzilverproces bewust zo in dat het erg ingewikkeld is om de kaart te gebruiken. Ontmoedigingstrucs die veel voorkomen zijn weinig inwissel mogelijkheden, een lastige online vindbaarheid, het bedrag in een keer te moeten besteden en een zo kort mogelijke geldigheidsduur.

Ondanks dat de kaarten wel kunnen verlopen, is het bij de meeste cadeaukaart uitgevers toch netjes geregeld. Zo is een aantal cadeaukaarten onbeperkt geldig en kun je een (bijna) verlopen kaart omwisselen voor een nieuwe. Voor vrijwel alle winkelketens geldt dat een positieve klantervaring op termijn veel meer omzet oplevert dan alleen de vervallen waarde van een verlopen cadeaukaart. Om die reden zijn ook winkelketens blij met Giftomatic!

Over Giftomatic
Giftomatic is een platform voor cadeaukaarten met als missie om middels technologie en data de totaalervaring rondom cadeaukaarten te verrijken. Het bedrijf is begin 2019 opgericht en is gevestigd in de binnenstad van Haarlem.

Over de oprichters
Sander Vessies, Erik Zeilinga en Coen Baars zijn 3 ervaren internetondernemers. Coen en Sander waren mede verantwoordelijk voor het succes van de 11 miljoen gebruikers op Symbaloo.com, Erik heeft een achtergrond in diverse internationale marketing bedrijven.