Industry Wire

Geplaatst door Catawiki

Verschuiving op verzamelmarkt: van passie naar verdienmodel

Amsterdam, 30 maart 2023 – Er staat een nieuwe generatie verzamelaars op die hun collecties zien als een goede investering voor de toekomst. Dit blijkt uit nieuwe data van onderzoeksbureau YouGov in opdracht van Catawiki, het online marktplaats voor bijzondere objecten. Dat de verzamelmarkt groot is, blijkt; maar liefst 70% van alle Nederlanders geeft aan nu of in het verleden bezig te zijn geweest met een verzameling. Hoewel postzegels en munten onder oudere generaties nog steeds de meest verzamelde objecten zijn (21%), zijn Millennials en Gen Z vooral geïnteresseerd in een breed scala aan popcultuur items. Ruim een derde van de jongste generatie Z verwacht de komende jaren bovendien meer geld uit te geven aan collecties, mede omdat de helft van hen hun collectie de afgelopen jaren in waarde heeft zien stijgen en dit als een goede investering beschouwt.

Jonge generaties veranderen de verzamelmarkt
Nieuwe collecties en items uit de popcultuur trekken een nieuwe kopersgroep aan die zich met andere motivaties en belangen op de verzamelmarkt begeeft dan de traditionele postzegelverzamelaar. Waar persoonlijke passie altijd de drijvende kracht was achter het aanleggen van een verzameling (zegt 62% van de Nederlandse verzamelaars), zijn het voor nieuwe generaties vaker externe invloeden die hen inspireren om bijzondere objecten te verzamelen. Zo geeft bijna 35 procent van generatie Z aan dat zij door media, influencers en beroemdheden beïnvloed zijn bij het aanleggen van een verzameling, terwijl dit maar voor 12 procent van de bredere Nederlandse bevolking geldt. Dit vertaalt zich onder andere in een grote verscheidenheid aan interesses en objecten. Zo geeft een kwart van de generatie Z verzamelaars aan dat zij vier of vijf verschillende collecties verzamelen, terwijl het merendeel (58%) van de Nederlandse verzamelaars zich richt op één of twee collecties.
Verzamelen als alternatieve investering
Daarnaast heeft verzamelen voor nieuwe generaties vaker een financiële drijfveer. Verzamelobjecten worden vaker gezien als alternatieve investering, zeker nu de economie onzeker is*. Van alle Nederlandse verzamelaars zegt 40 procent dat hun collectie de afgelopen jaren meer waard is geworden. Voor generatie Z verzamelaars is dat zelfs 54 procent. Bovendien geeft bijna een kwart van alle Nederlandse verzamelaars aan dat de investering in hun verzameling het beter heeft gedaan dan hun spaargeld op de bank en 15 procent geeft aan dat deze investering het beter heeft gedaan dan hun investering in vastgoed. Dat Gen Z verzamelaars in hun verzameling geloven, blijkt. Ruim een derde (36%) van hen geeft aan komende jaren meer geld uit te geven aan hun verzameling. Tegelijkertijd geeft 48 procent van de verzamelaars aan hetzelfde bedrag te investeren in hun collectie als ze op dit moment al doen.
Nieuwe generatie verzamelaars investeert in items uit de popcultuur
Aan wat voor type collecties geven Nederlandse verzamelaars het liefst hun geld uit? Data laat zien dat Millennials een grote verscheidenheid aan popcultuur items verzamelen, zoals: entertainment, verzamelkaarten en spelletjes (9%), boeken en stripboeken (9%), wijn en whiskey (9%) en sport items (7%). Gen Z geeft aan in de toekomst vooral interesse te hebben om te investeren in muziek en camera’s (20%), sieraden (18%), mode (16%), interieur en decoratie (12%) en horloges (11%).
Over de nieuwe dynamiek die ontstaat doordat nieuwe generaties de verzamelmarkt betreden zegt Frederik de Beer, Chief Commercial Officer bij Catawiki: “Het is mooi om te zien dat verzamelen steeds meer mainstream wordt voor nieuwe generaties. Millennials zijn inmiddels de grootste consumentengroep en generatie Z is de toekomst. We verwachten dan ook dat de huidige verschuivingen op de verzamelmarkt in de toekomst nog verder versnellen. Met Catawiki maken we de markt nog toegankelijker voor deze nieuwe doelgroepen. Zo kunnen kopers binnen no time bijzondere objecten van over de hele wereld ontdekken en bieden we verkopers de kans om hun verborgen parels aan een breed internationaal publiek aan te bieden.”
*Bron: Onderzoek van Deloitte en Credit Suisse

Over het onderzoek
Het onderzoek werd door YouGov uitgevoerd onder 10.000 respondenten van 18 jaar en ouder in vijf verschillende landen: Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland en België. De survey is online afgenomen bij het eigen panel van YouGov. De data is gewogen om een representatief beeld te geven van de algemene bevolking in elk land.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie

Over Catawiki
Catawiki is het toonaangevende online marktplaats voor het kopen en verkopen van bijzondere objecten. Wekelijks worden er meer dan 75.000 objecten ter veiling aangeboden – stuk voor stuk beoordeeld en geselecteerd door honderden in-house experts op het gebied van kunst, design, juwelen, mode, klassieke auto’s, verzamelobjecten en nog veel meer. Ontdek bijzondere objecten voor elke passie op catawiki.com of download de app.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht