Geplaatst door reichelt elektronik

Vijf tips waarmee bedrijven in deze turbulente tijd energie besparen

Amsterdam, 13 december 2022 – Terwijl de officiële winter voor de deur staat, hebben bedrijven te maken met stijgende kosten voor energie, die van invloed zijn op de winstgevendheid en hun voortbestaan. Met de onderstaande vijf tips verlagen bedrijven hun energieverbruik en besparen ze daarmee op jaarbasis geld.

Niets is tegenwoordig zo grillig als de energiemarkt. We hebben te maken met variabele tarieven, die soms elke maand weer wijzigen. Dat brengt een hoop onzekerheid voor bedrijven met zich mee. Invloed uitoefenen op energieprijzen kunnen bedrijven niet, maar ze kunnen met een aantal praktische maatregelen wel proberen om de kosten binnen de perken houden.

Tip 1: Zonnepanelen installeren

Door het plaatsen van zonnepanelen wekken bedrijven hun eigen energie op en zijn ze minder afhankelijk van een externe stroomleverancier. Natuurlijk vergt het installeren van zonnepanelen een behoorlijke investering, maar op lange termijn zijn deze uitgaven gemakkelijk terug te verdienen. De gemiddelde technische levensduur van zonnepanelen bedraagt namelijk zo’n 25 jaar. Overigens is de opbrengst van zonnepanelen niet altijd voldoende om het gehele bedrijf van stroom te voorzien. Dat geldt zeker in de winter, waarin zonnepanelen te weinig energie opleveren, terwijl het verbruik dan hoger is. In het geval van zonnige dagen, waarin de opbrengst hoger is, is het mogelijk om energie op te slaan in speciale accu’s. Bedrijven die kiezen voor het plaatsen van zonnepanelen bewijzen ook het milieu een goede dienst. Tien zonnepanelen op het dak van het bedrijfspand verminderen de jaarlijkse CO2-uitstoot met 1400 kilo.

Tip 2: Kies energiezuinige verlichting

Als een bedrijf nog halogeenlampen of gloeilampen gebruikt, is het slim om deze te vervangen door led-verlichting die aanzienlijk minder stroom verbruikt. In vergelijking met een halogeenlamp verbruikt led-verlichting 85% minder stroom. Maken we deze vergelijking met een gloeilamp, dan is de besparing maar liefst 90%. Het nadeel van led-lampen is de hogere aanschafprijs, maar door het lagere elektriciteitsverbruik en de langere levensduur van 15.000 branduren zijn ze op lange termijn toch goedkoper in vergelijking met andere type lampen.

Tip 3: Stop sluipverbruik van apparaten

De Europese Unie heeft inmiddels regels vastgesteld hoeveel energie een apparaat mag verbruiken in de stand-by modus of uit-stand. Door deze nieuwe regels hebben nieuwe apparaten vrijwel geen sluipverbruik. Bij de oudere apparaten moeten we nog wel rekening houden met stroomverbruik in de stand-by modus. Om sluipverbruik te voorkomen is het slim om te kiezen voor de aanschaf van stand-by killers en tijdklokken, waarmee de stroomvoorziening voor een apparaat in een keer kan worden gestopt. Het zorgt voor een vermindering van het energieverbruik van 5% tot 15% en op jaarbasis besparen bedrijven hiermee op de uitgaven voor

elektriciteit.

Tip 4: Plaats bewegingssensoren in bedrijfsruimtes

Energieverspilling tegengaan is ook mogelijk door het plaatsen van een bewegingssensor in ruimtes die niet voortdurend worden gebruikt. Dat geldt bijvoorbeeld voor een vergaderruimte, magazijn of toilet. Een bewegingssensor stelt automatisch vast of er iemand een ruimte betreedt of verlaat en de verlichting wordt daarop aangepast. Het voorkomt dat in ruimtes onnodig het licht brandt.

Tip 5: Stimuleer thuiswerken van medewerkers

Tijdens de coronapandemie moesten we vrijwel allemaal noodgedwongen vanuit huis werken. Dat is veel werknemers goed bevallen omdat ze dagelijks tijd kunnen besparen als het gaat om woon-werkverkeer. Bedrijven die hun medewerkers laten thuiswerken kunnen aanzienlijke besparingen realiseren op de energierekening. Ze hoeven namelijk minder of geen ruimtes te verwarmen of te verlichten. Doordat werknemers niet meer naar het werk hoeven reizen, gaat de uitstoot van CO2 ook omlaag. Als medewerkers vanuit huis werken, moeten ze wel over de juiste technische faciliteiten, zoals een snelle laptop en een goede webcam, beschikken. Online retailer reichelt elektronik beschikt over een groot assortiment artikelen die het leven van de thuiswerker aanzienlijk vergemakkelijken en verbeteren. De juiste tools zorgen ervoor dat de werknemer op een prettige manier het werk kan uitvoeren en de productiviteit omhoog gaat.

Over reichelt elektronik

reichelt elektronik is een van Europa’s grootste online distributeur voor elektronica en IT-technologie met meer dan 130.000 producten. Ook voor kleine bestellingen biedt reichelt klanten over de hele wereld een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding, optimale voorraad en korte levertijd. Zowel particuliere als zakelijke klanten vinden in de webshop een breed scala van bouwelementen, ontwikkelingsboards zoals single-board-computers, huishoud- en veiligheidstechniek, en werkplaatsbenodigdheden. Daarnaast bestaat het assortiment uit elementen voor verlichting en meettechnieken, pc- en netwerktechnieken en stroomvoorziening.

reichelt elektronik GmbH & Co. KG heeft zijn hoofdkantoor in Sande (Duitsland) en is opgericht in 1969.