Geplaatst door Gorilla

Virtual Reality in een vluchtelingenkamp: het leed is tastbaar

De oorlog in Syrië gaat volgende week zijn zesde jaar in. De omstandigheden waarin veel vluchtelingen moeten zien te overleven zijn vaak mensonwaardig. Dat laten VR Gorilla en Stichting Vluchteling zien met vier schrijnende portretten, in virtual reality.

Een vluchtelingenkamp in Noord-Irak. Je kijkt rond en ziet de abominabele omstandigheden. Je hoort de schrijnende verhalen van mensen die er soms al jaren wonen. En je voelt de uitzichtloosheid. De kracht van virtual reality is dat je de keiharde realiteit van alledag in dat kamp bijna aan den lijve ondervindt.
De opvang van de Syrische vluchtelingen in de buurlanden (opvang in de regio) schiet te kort. Landen als Irak, Libanon, Jordanië en Turkije vangen gezamenlijk 4,2 miljoen Syrische vluchtelingen op. Maar de rek is er allang uit. Voedsel is op rantsoen, fatsoenlijke slaapplekken zijn schaars of schrikbarend duur, medische zorg ontbreekt vaak, honderdduizenden kinderen gaan al jaren niet naar school, of moeten bedelen om aan de kost te komen.

VR Gorilla, een in Amsterdam gevestigde virtual reality producent, maakte in januari in samenwerking met Stichting Vluchteling vier portretten van Syriërs die naar Irak vluchtten. Het project heet ‘The Pursuit of Happiness’, de 360-graden opnames in een vluchtelingenkamp zijn heftig, de reddeloosheid is zicht- en voelbaar.

“Het is raar heel enthousiast te doen over iets dat zo vreselijk is. Maar dit laat zien hoe het daar is. De ellende is bijna aan te raken”, aldus directeur Tineke Ceelen van Stichting Vluchteling. “Je zou wensen dat iedereen dit kan zien.”
Stichting Vluchteling wil de films inzetten bij het informeren van het Nederlandse publiek en het werven van donateurs.

Zie de films op onze website: https://www.vluchteling.nl/virtualreality
Voor meer informatie over virtual reality: http://www.vr-gorilla.com/
Voor meer informatie over het werk van Stichting Vluchteling: www.vluchteling.nl.
Meer informatie over onze noodhulp aan Syrische vluchtelingen vindt u op: www.opvanginderegio.nl