VPRO Medialab en Moniker lanceren clickclickclick.click

Online gedrag wordt tegenwoordig continu gemeten. Elke klik heeft waarde, elke muisbeweging wordt geanalyseerd. Maar hoe ver gaat dit? Wat zegt iemands klikgedrag over hem of haar? Moniker en VPRO Medialab creëerden Clickclickclick.click: een verslavende online ervaring waarin klikgedrag tot in de kleinste details geobserveerd en becommentarieerd wordt.
Op de website clickclickclick.click heeft een anonieme onderzoeker de bezoeker tot zijn persoonlijke subject gemaakt. Op de website is niets te zien, behalve een groene knop. Het verhaal begint wanneer de bezoeker met zijn muis beweegt. Alles, zelfs de kleinste muisbeweging, wordt genoteerd, gemeten en van commentaar voorzien. Er is een stem te horen die conclusies trekt over het karakter van de gebruiker op basis van diens muisgedrag: “Agressieve, snelle kliks. Mmm, waarschijnlijk is het subject een man met bewijsdrang”. Ook wordt het klikgedrag vergeleken met dat van andere bezoekers: “Een stuk trager dan het gemiddelde subject – saai.”
Op de lijst met Achievements is te zien welke gedragingen al zijn vertoond en hoeveel er nog te ontsluiten zijn. Het verkennen van alle mogelijke interacties loont de moeite. Zonder al te veel te onthullen: avontuurlijk klik- en scrollgedrag wordt beloond.
Doel van Clickclickclick.click is om het publiek op een ludieke manier bewust te maken van de hoeveelheid persoonlijke data die op internet wordt vastgelegd en getracked.
Achtergrond
Clickclickclick.click werd geïnspireerd door de rondreizende installatie We Are Data, waarvan de VPRO mediapartner is. In deze installatie ervaren bezoekers hoe ze data worden en hebben ze de keuze welke persoonlijke data hun eigendom blijft.
Clickclickclick.click op IDFA Doclab
Clickclickclick.click is geselecteerd voor IDFA Doclab 2016 en wordt gepresenteerd tijdens de VPRO Medialab Meet Up @ IDFA Doclab op maandag 21 november 2016. Tickets voor dit event zijn te koop via www.vpro.nl/medialab.
Over VPRO Medialab en Moniker
Ons medialandschap verandert in sneltreinvaart. Sinds april 2015 onderzoekt het VPRO Medialab vanaf Strijp-S in Eindhoven de toekomst van verhalen vertellen waarbij big data en online profilering een belangrijke focus zijn. Interactive design studio Moniker onderzoekt de sociale effecten van technologie. Eerdere projecten als PointerPointer, Do Not Touch en Puff Up Club lieten miljoenen mensen reflecteren op de wonderlijke relatie tussen fysieke en de digitale wereld.
Download hier de trailer.

1 Reactie

Vind het wel geinig, maar vermoeiend en ook slaapverwekkend …….
Ik click me de beroerte en doe van alles, maat het schiet niet echt op.
En omdat ik ‘niet veel bereik’, ervaar ik het als een uitdaging en ben ik tóch weer twee keer
teruggegaan ……

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug