Geplaatst door VraagApp

VraagApp genomineerd voor World Summit Awards van Verenigde Naties

De online service VraagApp is vanuit Nederland genomineerd voor de World Summit Awards als de meest innovatieve oplossing op het gebied van inclusie en empowerment. Dat heeft de organisatie bekend gemaakt. Met VraagApp hebben kwetsbare burgers snel antwoord van vrijwilligers op hun alledaagse vragen. De World Summit Awards zijn een initiatief van de Verenigde Naties om de beste digitale innovaties met maatschappelijke impact wereldwijd te promoten.
Zelfvertrouwen
VraagApp is een initiatief van de belangenvereniging LFB en de sociale onderneming 3 Times Impact. Oprichter Frank Schalken: “We hebben VraagApp ontwikkeld omdat steeds meer mensen de samenleving ingewikkeld vinden. De belangrijkste oorzaak is de toenemende digitalisering. Met VraagApp laten we zien dat technologie ook een oplossing biedt. Veel kwetsbare burgers hebben een klein netwerk en als ze iets niet weten of snappen zijn ze afhankelijk van een begeleider of mantelzorger. Als ze VraagApp gebruiken hebben ze het gevoel dat ze het zelf doen. Dat geeft een boost in hun zelfvertrouwen en ontzorgt ook nog eens professionals en mantelzorgers.”
Wereldtop
De World Summit Awards zijn ingesteld in het kader van de Wereldtop over de Informatiemaatschappij van de Verenigde Naties in 2003 te Geneve en 2005 in Tunis. Een ‘Grand Jury’ van 20 internationale experts in ondernemerschap, innovatie en technologie, zal begin november in Ghana de winnaars selecteren. In december zullen de winnaars bekend gemaakt worden. Er zijn acht categorieën, zoals e-government, e-health, e-learning en e-culture.
Kennis, tijd en zin
Om vragen te kunnen stellen met VraagApp is een abonnement nodig. Steeds meer gemeenten en zorginstellingen kopen abonnementen om deze vervolgens gratis beschikbaar te stellen aan hun burgers of cliënten. Een vraag kan gesteld worden via tekst of spraak. De vraag komt binnen bij vijf vrijwilligers tegelijk. De eerste vrijwilliger met kennis, tijd en zin accepteert de vraag en komt in een chat met de vragensteller. Pakt geen van de vijf de vraag op dan gaat er na drie minuten een notificatie naar vijf andere vrijwilligers, etcetera. VraagApp is 24/7 beschikbaar.
Eerder dit jaar won VraagApp al de Dutch Interactive Awards en werd VraagApp verkozen tot een van de 100 meest innovatieve bedrijven van Nederland. De online service is ontworpen door Reframing Studio en gebouwd door De Wortel van Drie.