Vraag-en-antwoord site maxperience.com gelanceerd

Vandaag wordt officieel de bèta-versie van www.maxperience.com (http://www.maxperience.com) gelanceerd, een vraag-en-antwoord site gericht op ervaringen uit eerste hand. Vragen van bezoekers op de site worden automatisch voorgelegd aan ervaringsdeskundigen.
Op Maxperience kunnen leden een profiel aanmaken met persoonlijke ervaringen, producten die ze bezitten of onderwerpen waar ze expert in zijn. Wanneer er op de site een vraag over een bepaald onderwerp wordt gesteld, verschijnt deze direct in de nieuwsfeed van leden die praktijkervaring met dit onderwerp hebben. Zo voorkomt Maxperience dat er antwoorden komen van mensen die zomaar wat roepen, of dat antwoorden alleen vanuit het bekende vrienden-netwerk komen.
De kracht van ervaringen uit eerste hand
Mede-oprichter Bart Brummelkamp legt uit: “De naam Maxperience geeft aan dat gebruikers niet alleen het maximale uit hun eigen ervaringen halen, maar ook uit die van anderen. Wil je bijvoorbeeld altijd al weten hoe het is om in een bepaald land te wonen? Op Maxperience kom je makkelijk in contact met ervarings-deskundigen”.
Aan de andere kant biedt de site je een kans om gericht je kennis en tips te delen. Denk aan een verjaardagsfeestje waarop het leuk is als iemand je iets vraagt, omdat je ergens ervaring mee hebt. Op Maxperience heb je de mogelijkheid veel mensen te helpen door te vertellen over bijvoorbeeld geslaagde aankopen, verkeerde keuzes, of slimme oplossingen die je hebt gevonden.
Op Maxperience delen gebruikers ook hun ervaringen als er nog geen specifieke vraag over gesteld is. Mede-oprichter Mick Tinbergen: “Je maakt spelenderwijs een mooi visueel profiel aan van dingen die je bezit of hebt meegemaakt. We merken dat gebruikers dat vaak al een trots gevoel geeft.”
Praktische en bruikbare antwoorden – ook zakelijk
Experts kunnen ook vanuit hun beroep veel over een bepaald onderwerp weten en delen. Op dit moment wordt er al volop praktische hulp geboden door vakmensen in bijvoorbeeld centrale verwarming of reizen naar Turkije. Mede-oprichter Mario Grunitz verwacht daarom ook steeds vaker zakelijke bezoekers zoals specialisten, bedrijven of merken op de site. “Je kunt direct in contact komen met mensen die actief aan het zoeken zijn naar jouw product of dienst. Dat is interessant voor veel bedrijven en instellingen”, aldus Grunitz.
Plannen voor verdere uitrol met mobiele app en widgets
Maxperience.com is een doorontwikkeling en compleet redesign van AskAnOwner, dat in 2000 al online ging in het Nederlands en Engels. Mede dankzij de data van AskAnOwner heeft Maxperience nu al ruim 30.000 onderwerpen met beantwoorde vragen en gebruikers in 175 landen.
Naast uitgebreidere profiel opties, persoonlijke nieuwsfeeds en betere filter mogelijkheden, wordt de nieuwe site nu gelanceerd in vier talen; Nederlands, Engels, Frans en Duits. Tinbergen geeft aan: “Momenteel komt 40% van de bezoekers van buiten Nederland. Doelstelling is om dit binnen een half jaar naar 60% a 70% te brengen. Uitrol van drie extra talen, als ook een mobiele app en widgets staan hiervoor in de planning. Dit zal het gebruiksgemak, en de beschikbaarheid van de juiste informatie op het juiste moment, verder vergroten. We zijn nu in gesprek met financiers om dit mogelijk te maken.”
Een account aanmaken op Maxperience.com kan binnen enkele seconden door in te loggen via Facebook of Twitter. Daarnaast je kunt altijd anoniem vragen stellen. Vanaf vandaag is de site voor iedereen toegankelijk.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.