Geplaatst door AWS

Vrijheid bij de keuze van een cloudprovider: veelvoorkomende mythes over lock-in doorbreken

Bij het kiezen van een cloudprovider is het begrijpelijk dat een klant keuzevrijheid wil behouden. De geschiedenis van IT staat vol met voorbeelden van leveranciers die misbruik maken van hun klanten door hen licenties op te leggen om ze vervolgens te ‘bestraffen’ en prijzen te verhogen.

Sohan Maheshwar, Developer Advocate bij Amazon Web Services (AWS), legt uit: “Kijk bijvoorbeeld naar hoe organisaties al een aantal jaren vastzitten aan hun databaseproviders vanwege de kosten van overstappen en beperkende licentievoorwaarden. Met de cloud zijn de dingen anders daarom is het nodig om eens te kijken naar de veelvoorkomende mythes over lock-in en hoe we deze ontkrachten”.

Mythe #1: Lock-in is echt

Bij het kiezen van een cloudprovider is er geen lock-in vanwege het ‘pay-as-you-go’-model, maar zijn er wel kosten om van de ene leverancier naar de andere over te stappen. In de snel veranderende wereld van IT zijn er overstapkosten als je besluit te veranderen op het moment dat je aan een platform of leverancier bent verbonden. Als organisatie moeten de kosten van het overstappen naar de cloud (of het verlaten van de cloud) worden meegewogen in jouw migratieplan. Een uitgebreid plan omvat bijvoorbeeld ook wat de kans van een verhuizing is en hoe je de daaraan verbonden risico’s op een kosteneffectieve manier kunt verminderen.

Mythe #2: Cloud is een verbintenis voor op lange termijn

Klanten kunnen de cloud in hun eigen tijdsduur adopteren. Cloudproviders bieden een breed scala aan services en klanten kunnen de services on-demand en met de technologie naar keuze gebruiken. De cloud maakt gebruik van een pay-as-you-go-benadering voor prijsstelling. Jij betaalt alleen voor de afzonderlijke services die je nodig hebt, zolang je ze gebruikt, en zonder dat je langlopende contracten of complexe licenties nodig hebt.

Mythe #3: Eenmaal in de cloud hebben klanten geen keuze

Met de cloud heb je altijd de vrijheid om de tools te gebruiken die je wilt. De vooruitgang in open-sourcetechnologie en het scala aan ‘as-a-service’-mogelijkheden hebben de traditionele IT ontwricht. Bij AWS zijn veel van de services gebouwd op open standaarden zoals SQL, JSON en Linux. Dit stelt je in staat om te kiezen waarin je wilt investeren en de applicatie vanaf het begin draagbaar te maken. Dit verlaagt de kosten voor het maken van maatwerkoplossingen en geeft de flexibiliteit om naar een andere provider te gaan als dat nodig is.

Mythe #4: In en uit de cloud gaan is moeilijk

Cloudproviders zijn gebouwd om migratie naar en uit de cloud te ondersteunen. Er zijn verschillende tools om data tussen netwerken en technologiepartners te verplaatsen. Nogmaals, services die zijn gebouwd op open standaarden maken het zoveel gemakkelijker om informatie veilig in en uit de cloud te verplaatsen, ongeacht of je van cloudprovider verandert of van de cloud naar een datacenter gaat.

Mythes doorbroken!

Volgens Maheshwar hoeven organisaties zich weinig zorgen te maken over het vooruitzicht van lock-in. De angsten die gepaard gaan met verhuizen naar de cloud zijn slechts mythes. Hoewel er altijd overstapkosten zullen zijn, wegen de voordelen op de lange termijn ruimschoots op tegen de gemaakte kosten. Door uitgebreide planning en vooruitdenken kunnen deze kosten ook worden beheerst. Zo kan de organisatie in dit decennium snel, veilig en wendbaar vooruitkomen.