Industry Wire

Geplaatst door InHolland

Wake-up call financiële sector

Zo veel vertrouwen krijgen tijdens een stage is heel tof!”, zeggen studenten Francis Bak en Jennifer Smit over hun stage bij het financiële en strategische communicatieadviesbureau Value@Stake. De studenten Communicatie van Inholland Rotterdam voerden het onderzoek ‘Bouwen aan digitaal vertrouwen’ uit en adviseren de financiële branche het vertrouwen met jongeren te herstellen door persoonlijk met hen te communiceren.

Wake-up call
“Alle grote financiële concerns bouwen online experiences voor de nieuwe generatie omdat iedereen denkt dat ze alles digitaal doen”, vertelt Michael Renssen, partner van Value@Stake. “Nu blijkt dat jongeren graag persoonlijk contact willen, óók voor de simpele vragen. Dat is totale disruptie en dat hebben Francis en Jennifer fantastisch aangetoond.”

Klanten van de toekomst
“Wij, jongeren van 18 tot en met 25 jaar, zijn voor verzekeraars en hypotheekverstrekkers de klanten van de toekomst”, zegt Francis. “Binnen nu en vijf jaar gaan wij die markt betreden en moet hij aan onze behoeften voldoen. Op dit moment voeren deze financiële instellingen wel klantonderzoek uit, maar alleen onder hun eigen klanten. Jongeren zijn nog geen klant en worden daarom nooit meegenomen in deze onderzoeken. Wij zijn met ons onderzoek in dit gat gesprongen.”

Vertrouwen
“Opvallend is dat jongeren erg wantrouwend tegenover marketingreclames staan”, zegt Jennifer. “Reclames hebben een averechts effect op jongeren. Ze hebben het gevoel dat de organisaties alleen maar geld willen verdienen.” De studenten adviseren financiële instellingen om aannames over jongeren niet klakkeloos over te nemen. “Ga dieper in op wat zij verwachten en behoefte aan hebben. Werk aan digitaal vertrouwen door je te verdiepen in de doelgroep. Stel de klant centraal en behandel ze persoonlijk.”

“De titel ‘Bouwen aan digitaal vertrouwen’ is spot on voor de financiële dienstverlening”, zegt Renssen. “Als er iets ontbreekt op dit moment is het wel vertrouwen. Jongeren vertrouwen de organisaties niet, dus daar moet aan gewerkt worden. Dat doe je met persoonlijk contact.”

Neus op de feiten
Francis en Jennifer hadden de eer dit advies in november te presenteren tijdens het congres ‘De consument in de keten(en)’ in Zeist. Jennifer: “Iedereen luisterde geboeid en we kregen de zaal echt mee met onze presentatie. Soms schoten mensen in de lach, maar ze werden ook met hun neus op de feiten gedrukt.” Francis voegt toe: “Wij waren erg zenuwachtig, want we waren de eerste sprekers en er zaten ruim honderdvijftig directeuren in de zaal, maar er was veel interesse in ons onderzoek. We zijn zelfs gevraagd om workshops te geven.”

Hele branche verrast
Renssen vertelt dat de studenten bij Value@Stake hebben ervaren wat er van consultants van een modern en onderscheidend communicatieadviesbureau verwacht wordt. “Francis en Jennifer hebben onderzoeksgegevens geleverd waar financiële organisaties op zaten te wachten. Met nieuwe invalshoeken in hun onderzoek hebben ze de hele branche verrast en veel communicatie-impact gemaakt. Dáár draait het om in de communicatie.”

Goede basis voor carrière
De studenten zien deze stage als goede basis voor hun carrière in de communicatiebranche. Jennifer waardeert het erg dat ze tijdens haar stage contact legde met een groot netwerk. “Van directeuren van grote organisaties tot journalisten. Je zit midden in de communicatiebranche en dat is niet alleen leerzaam, maar ook heel tof!” Voor Francis was het onderzoek het hoogtepunt van deze stage. “Het is een mooi compliment dat wij als representatieve personen voor het bureau goed samenwerkten met een klant die ook nog eens heel tevreden is over ons werk.”

Gezocht: Inhollandstagiairs
Value@Stake is weer op zoek naar Inhollandstudenten die stage willen lopen bij het communicatiebureau. Renssen legt uit dat hij als werkgever erg blij is met studenten Communicatie van Inholland. “Er wordt in het tweede studiejaar veel aandacht besteed aan strategische vakken. Het is voor communicatieconsultants heel belangrijk om strategisch te werk te gaan. Dit sluit heel goed aan op wat wij als communicatieadviesbureau van hen verwachten.”

De onderzoeksresultaten en de presentatie van het onderzoek ‘Bouwen aan vertrouwen’ heeft ook veel media-aandacht gekregen.

Studenten van Inholland zijn ondernemend, ambitieus en innovatief. Zij laten dit zien door de vele projecten die zij doen, vaak in opdracht van het werkveld en met een grote maatschappelijke betrokkenheid. Om te laten zien hoe trots we zijn op onze studenten zijn we de campagne Student in Beeld begonnen om onze studenten in beeld te brengen. Om te laten zien waar ze mee bezig zijn. Ken jij studenten met bijzondere projecten of die een belangrijke prijs hebben gewonnen. Studenten waar we trots op kunnen zijn en die met Student in Beeld extra aandacht verdienen? Mail dan naar communicatie@inholland.nl.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht