Geplaatst door HomeWizard

Wasmachine, droger en vaatwasser slim schakelen op zonne-energie en dynamische tarieven

Noordwijk, 17 april 2024 – Huishoudens met zonnepanelen of een dynamisch energiecontract kunnen vanaf nu automatisch hun apparaten laten starten met een was- of droogprogramma op het gunstigste moment. Dankzij een nieuwe samenwerking tussen HomeWizard en de merken Bosch en Siemens kunnen wasmachines, drogers en vaatwassers een programma draaien wanneer zonnepanelen genoeg energie opwekken of wanneer elektriciteit het goedkoopst is.

Energie en de bijbehorende energieprijzen zijn populaire onderwerpen sinds de explosief gestegen prijzen eind 2022. Het prijsplafond is op 1 januari 2024 vervallen en de prijzen zijn inmiddels weer gezakt. Alles rondom energie blijft ondanks de gezakte prijzen in het nieuws doordat de sector constant in beweging is en continu onzekerheid met zich meebrengt voor consumenten. Onlangs werd bekend dat de salderingsregeling de komende jaren niet wordt afgebouwd. Dat kost de energieleveranciers geld. Steeds meer energieleveranciers kwamen met een antwoord in de vorm van terugleverboetes, andere heffingen of creatieve manieren om deze kosten bij de consument neer te leggen.

Jarenlang heeft het geloond om zo veel mogelijk terug te leveren, maar die tijden zijn voorbij. Het loont nu bij veel energiecontracten om je teruglevering op bepaalde momenten te beperken. Eén van de manieren om dat te doen is om energie te gebruiken op het moment dat je zonnepanelen meer opwekken dan je in huis verbruikt. Alles wat tijdens het opwekken direct in huis wordt verbruikt, wordt niet teruggeleverd. Over energie die je zelf gebruikt betaal je namelijk geen terugleverheffingen.

Wassen en drogen op zonne-energie

Om duurzamer met energie om te gaan en consumenten te helpen om energiekosten te besparen, is HomeWizard een samenwerking aangegaan met Home Connect. Met Home Connect, een dochteronderneming van BSH Hausgeräte GmbH (moederbedrijf van o.a. Bosch, Siemens, Gaggenau en Neff), kun je via de app huishoudelijke apparaten instellen en bedienen. Met de samenwerking hopen de twee partijen het gebruik van hernieuwbare energie te bevorderen en zo consumenten te helpen geld te besparen en hun steentje bij te dragen aan de energietransitie.

De samenwerking maakt het mogelijk om wasmachines, drogers en vaatwassers aan te zetten wanneer de zonproductie van een woning hoger is dan het stroomverbruik van de woning. Om de nieuwe functionaliteit te gebruiken heb je een slimme meter nodig, een P1 Meter van HomeWizard (€29,95) met de bijbehorende app en een wasmachine, droger of vaatwasser die Home Connect ondersteunt. Heb je een Bosch, Siemens, Gaggenau of Neff apparaat, dan is de kans groot dat er een wifiverbinding met Home Connect mogelijk is. Met behulp van slimme taken binnen de app kunnen deze apparaten aangezet worden en gaan draaien zodra er voldoende energie is opgewekt.

Dynamische tarieven

Wie geen zonnepanelen heeft maar wel een dynamisch energiecontract, kan gebruikmaken van slimme taken op basis van dynamische tarieven. Door het instellen van een ‘dynamisch tarieftaak’ houdt de app de energietarieven nauwkeurig in de gaten en start het apparaat zijn programma automatisch tijdens de goedkoopste uren. Het aandeel huishoudens dat een energiecontract heeft, groeit. Aanbieders als ANWB en Frank Energie kwamen in 2022 met dynamische energiecontracten, maar inmiddels bieden ook de grote namen als Eneco, Essent en Vattenfall dit type contract aan.

Inzicht in energieverbruik
Consumenten zijn steeds meer bezig met hun energie en willen te allen tijde op de hoogte zijn van hun verbruik en kosten. HomeWizard helpt consumenten om dat inzicht te krijgen. Met een handige app en een makkelijk zelf te installeren P1 Meter kunnen consumenten live zien hoeveel stroom, en gas hun huishouden verbruikt en hoeveel dat kost.

Heb je zonnepanelen, dan zie je ook hoeveel je aan het net teruglevert. “Met alle inzichten worden onze appgebruikers bewust van hun energieverbruik en kunnen zij flink besparen op energiekosten. In België – waar geen salderingsregeling is – bespaar je door apparaten aan te zetten wanneer er meer opgewekte zonne-energie in huis is, dan er op dat moment wordt verbruikt. Je gebruikt hernieuwbare energie die niet op een later moment uit het net hoeft te komen. Goed voor de aardbol én voor de portemonnee. Daar gaan we ook in Nederland naar toe zodra de salderingsregeling wordt afgebouwd.”, aldus Maurice van Wieringen, marketingmanager bij HomeWizard.

Netcongestie

De problemen rondom netcongestie worden steeds groter vanwege de groeiende vraag naar energie. Dat houdt in dat er meer elektriciteit wordt gevraagd dan dat er op hetzelfde moment door het net kan. Vooral de laatste jaren groeit het probleem door de enorme interesse in hernieuwbare energie.

Met dynamische tarieven spelen de energieleveranciers hierop in. Is er veel zon of wind voorspeld voor de volgende dag, dan is energie goedkoop. Met een dynamisch energiecontract kun je daar zelf de vruchten van plukken. Het ene uur betaal je minder voor stroom per kWh dan op de uren waarop er veel stroom wordt gebruikt of minder beschikbaar is. Bijvoorbeeld tussen 17.00 en 19.00 uur, wanneer iedereen thuiskomt van werk. Er wordt dan gekookt, de tv gaat aan en elektrische auto’s gaan thuis aan de lader.

Met de slimme dynamisch tarieftaak in de HomeWizard Energy-app gaat je wasmachine, droger of vaatwasser automatisch op het goedkoopste moment van de dag draaien. Wil je dat je vaat schoon is voordat je thuiskomt, dan stel je een uiterste starttijd in.

—-

Over HomeWizard

HomeWizard is in 2011 opgericht als leverancier van domotica en slimme (keuken)apparatuur. Vanaf 2021 richt het bedrijf uit Noordwijk zich op huishoudens inzicht geven in hun stroom-, water- en gasverbruik. Door betaalbare en toegankelijke producten krijgen gebruikers inzicht in het energie- en waterverbruik in hun woning. Voor meer informatie over de samenwerking, bezoek www.homewizard.com/nl/home-connect.